Havnesjef Øystein Høsteland Sundby i Moss. Foto: Moss Havn KF.
Havnesjef Øystein Høsteland Sundby i Moss. Foto: Moss Havn KF. (Hasselblad H4D)

- Dette vil bety et skifte for hele Mosseregionen

Det har den siste tiden vært skrevet mye om Enovas støtte til Askos prosjekt for førerløse, elektriske fartøy over Oslofjorden.

Hvis alt går etter planen, ser to elektriske og autonome lektere klare til å frakte gods over Oslofjorden i 2021.

Asko planlegger selvkjørende fartøy, såkalt autonome fartøy, som skal frakte gods over Oslofjorden mellom Moss og Holmestrand.

- Dette betyr mye for Moss havn. Vi viderefører med et eget droneterminal-prosjekt og vil legge til rette for havneløsninger. Sjødrone kombinert ned elektriske lastebiler i Mosseregionen, vil bety et skifte, også miljømessig, for godstransport i Mosseregionen, sier Øystein Høsteland Sundby. Han er havnesjef i Moss.

To selvkjørende RoRo-fartøy med en kapasitet på 16 semitrailere, skal gå mellom Moss og Holmestrand og fortøyes automatisk i havn. Lasting og lossing vil foregå med elektriske terminaltraktorer, også disse vil med tiden bli ubemannede og autonome. Elektriske lastebiler vil frakte godset mellom havnene og ASKOs varelagre.

- Dette prosjektet blir en døråpner for utslippsfrie transportløsninger til sjøs. Her viser ASKO hvordan sjøtransport kan konkurrere med lastebil også på kortere distanser, sier administrerende direktør Nils Kristian Nakstad i Enova i en pressemelding.

Her kan du lese mer om Askos autonome fartøy.

Nord-Norgebanen, E39 og andre drømmerier

Det har vært mye debatt i sommer om behov for ny Nord-Norge bane fra Fauske til Tromsø, endog helt til Kirkenes. En foreløpig kalkyle for ny bane fra Fauske til Tromsø er beregnet til 120-150 mrd kroner. Det er omtrent det samme som prisen ble beregnet for høyhastighetsbane Oslo-Trondheim for noen år siden. Samme pris ble satt for hver av strekningene Oslo-Bergen og Oslo-Stavanger. Les hele saken

Til toppen