FOR TIDLIG: Runar Bakken har kjørt bioetanol og biogass et halvt år, men har konkludert med at det er for tidlig å bytte flere biler til dette.
FOR TIDLIG: Runar Bakken har kjørt bioetanol og biogass et halvt år, men har konkludert med at det er for tidlig å bytte flere biler til dette. (Braata, Espen)

Blir fossilt en stund til

Bama Logistikk gikk sist vinter i gang med sammenligningstester på biler med diesel, biogass og bioetanol. Erfaringene gjorde at de neste år fortsatt kjøper nye dieselbiler, men de bytter merke til Volvo.

I 2020 skal Bama Logistikk bytte 30 av sine trekkvogner. For Bama er det viktig både å kjøre billig og med så lite utslipp som mulig. Målsetningen deres er å være Norges beste transportør på klima.

- Erfaringene våre med lastebilene på gass og etanol har vist at er det er for tidlig. En utfordring er at det er mer krevende logistikk og faktisk få fylt tanken. Den andre er at det er forholdsvis mye dyrere å kjøre med, sier daglig leder Runar Bakken i Bama Logistikk.

Duell

Det er bakgrunnen for at Bama Logistikk ble enige med sin største oppdragsgiver Bama at konverteringen til alternative drivstoff må settes på hold en liten stund til.

De siste årene har Bama Logistikk kjøpt Scania Next Gen med 500 hestekrefter. Forbruket har vært den viktigste faktoren i dette valget. Når de nå begynte å sondere hvilke bilalternativer og konfigurasjoner som var tilgjengelig, hadde Volvo også meldt seg på i den kampen med sin nye I-Save motor på 500 hestekrefter.

FØRSTE: Dette settet er den første med Volvo FH500 I-Save som ble tatt i bruk for testing i begynnelsen av september hos Bama Logistikk. Foto: Bama Logistikk.

Bama fikk den første Volvoen på prøve i begynnelsen av september, og det viste seg ganske fort at på den kjøringen de driver over fjellet til Vestlandet med frukt og grønnsaker og retur med fisk, var forbruket nokså likt Scaniaene.

Sterkere

De nye Volvoene har den nye 13-liters motoren med Turbo Compound og I-Save. Det innebærer at stemplene er bølgeformede innvendig for å forbedre forbrenningen og leder varme og energi inn mot senter av sylindrene. Den overflødige energien ledes ut i eksosen og tilbakeføres til motoren med ved hjelp av en ekstra turbin som er Turbo Compound-enheten. Dreiemomentet på motoren er maksimalt 2800 Nm.

Volvo lover at den nye motoren skal bruke opp til syv prosent mindre drivstoff enn en tradisjonell motor med samme ytelse. Kim Christensen, som har solgt bilene til Bama, kan fortelle at de har kunder som har en besparelse helt opp i ti prosent.

Pris og service

Dermed ble det en ren forhandling og pris, tilgang og responstid på ettermarked, samt avtale om erstatningsbiler ved driftsstans, som ble avgjørende. Avtalen mellom Volvo Truck Center AS og Bama Logistikk ble undertegnet under Transport & Logistikk 2019 i Lillestrøm.

I løpet av 2020 skal Bama Logistikk bytte 30 av sine trekkvogner i nye Volvoer. Dette er 2/3 av hele bilparken. Grunnen til at det blir ekstra mange biler som skal byttes, er både tre og fire års leasingkontrakter som går ut på de eksisterende bilene

Til toppen