Den autonome og elektriske trekkvogna Volvo Vera kommer til messen Transport & Logistikk 2019.
Den autonome og elektriske trekkvogna Volvo Vera kommer til messen Transport & Logistikk 2019. (Foto: Volvo)

Autonom elektrisk lastebil til Norge

Volvo Trucks' elektriske, tilkoblede og autonome kjøretøy Vera kommer til Norge, nærmere bestemt til Transport & Logistikk 2019 i Lillestrøm 26 – 28 september.

Det er første gang det innovative kjøretøyet vises frem i Norge.

- Vi, som arrangører av Transport & Logistikk 2019, er veldig stolte av at Volvo Norge skal stille ut sin Vera på messen. Det er første gang en autonom lastebil stilles ut på en messe i Norge. Vi er veldig fornøyde med at blir hos oss, og det er ingen hemmelighet at Vera er et av høydepunktene på arrangementet, sier kundedirektør og prosjektleder hos Norges Varemesse, Trond Andersen.

Andersen er sikker på at Vera er et kjøretøy som kommer til å tiltrekke seg mange nysgjerrige bransjefolk.

Prosjektleder hos Norges Varemesse, Trond Andersen. Foto: Volvo

- Det som kanskje er ekstra artig, er at det nå blir flere og flere som interesserer seg for transport og logistikknæringen. Dette i takt med at produktene blir annerledes og kompetansebehovet endrer seg. På vårt arrangement er alle velkommen uansett om de er interessert i elektriske autonome kjøretøy eller de gode gamle V8-motorene, sier han.

Klassiske dimensjoner, men uten førerhus

 Hos Volvo Norge er man, naturlig nok, også entusiastiske over å få Vera på besøk:

Bjørn Inge Haugan, direktør kommunikasjon og marked i Volvo Norge. Foto: Volvo

- Vera vekker stor oppmerksomhet og er et blikkfang med tanke på design og utseende. Den har dimensjoner som en klassisk trekkvogn, men uten den klassiske hytten får du følelsen av at du ser på et konseptkjøretøy som er bygget for fremtiden, sier Bjørn Inge Haugan, direktør kommunikasjon og marked i Volvo Norge.

Sjåfører bekymret for jobben sin

- Vi får mange spørsmål om ikke dette vil ta over jobben til lastebilsjåførene, sier Haugan, men slike lastebiler skal først og fremst fungere i miljøer hvor det er korte repetitive kjøringer, som for eksempel i vårt testprosjekt i Gøteborg, hvor bilen går i trafikk mellom DFDS logistikksentre til en havneterminal.

Et kjøretøy som Vera skal også bidra til å demme opp for økende utfordringer rundt sjåførmangel, i tillegg til at den skal bidra positivt til miljøpåvirkningen i form av lav støy og nullutslipp lokalt.

Til toppen