Airbus’ nye monster

Airbus’ nye monster

Den franske flyprodusenten har vist fram sitt nye gigantiske fraktefly.

Airbus Beluga XL

  • Kapasitet: 53 t nyttelast
  • Lengde: 63.1 m 
  • Vingespenn: 60.3 m 
  • Høyde: 18.9 m (62 ft 0 in)
  • Vingeareal: 361.6 m2
  • Max takeoff-vekt: 227 t 
  • Motor: 2 × Rolls-Royce Trent 700 Turbofan, 316 kN

BelugaXL heter flyet som skal ta over for den første generasjonen kalt Beluga ST. Disse flyene er skreddersydde for Airbus’ egen produksjonskjede, og vil således ikke være tilgjengelige for tredjepartsaktører.

Airbus skal bygge fem BelugaXL, og flyene skal brukes til å frakte ferdige flydeler fra ulike produksjonslegg til fabrikkene i Frankrike, Tyskland og Spania der Airbus ferdigstiller sine fly.

Flyet er bygget på Airbus A330-200, men er endret til det ugjenkjennelige gjennom mye testing. Viktigst er selvsagt det enorme lasterommet. Airbus håper at det første av de fem flyene vil være på vingene i løpet av 2018.

Beluga XL er seks meter lengere, en meter bredere med seks tonn større kapasitet enn forgjengeren. Det gjør det blant annet mulig å frakte to ferdigbygde vinger til en Airbus A350 XWB på én flight. Forgjengeren kunne bare frakte én vinge om gangen.

Tiltak for tryggere vegtransport

Våren med fuglekvitter, bjørkeløv og markblomster er her for fullt. Likevel bør vi ikke glemme det som skjer hver vinter, nemlig at en rekke vogntog kjører seg fast eller kjører av vegen. Enten fordi bilene ikke er skodd for norske vinterforhold eller fordi sjåførene ikke har nødvendige ferdigheter til å kjøre på vinterveger - eller en kombinasjon av dette. Les hele saken

Til toppen