Det var her på flyplassen i Guangzhou at 76 tonn norsk laks gikk til spille i 2021.

76 tonn laks ble stående fire dager utendørs i 30 graders varme

Grieg Seafood har vunnet i Oslo tingrett mot Schenker etter at et lakseforsendelse ble ødelagt på en flyplass i Kina.

Publisert Sist oppdatert

Har du husket å melde deg på Logistikk23?

Hva: Logistikk-konferanse
Når: Onsdag 31. mai, 09-16
Hvor: Vika Kino
Hvorfor: Oppdatere deg på logistikk-bransjen, både faglig og sosialt.
Hvem: Torgeir Waterhouse (Konferansier) Carl Aaby (Ikea), Teodor Bäckstrøm (Ikea), Hilde Andersen-Gott (Farmasiet), Martin Bentzen Often (NHO LT), Ole Andras Hagen (NHO LT), Christian Holth (Wallenius Wilhelmsen), Kari Due-Andersen (Akershus Eiendom), Sven Richard Magerøy Tønnessen (Posten), Inga Strümke (NTNU), Lars Erik Marcussen (Heidelberg Cement), Per-Kenneth Øye (Felleskjøpet Agri), Kjell Waløen (Volta Trucks), Øyvind Ludt (Moderne Transport), Glenn Lund (Logistikk Inside).

Se fullstendig program og meld deg på via www.logistikk23.no

Schenker er i Oslo tingrett dømt til å dekke fraktutgiftene selv etter at transporten av 76 tonn med fersk laks fra Grieg Seafood råtnet på flyplassen i Guangzhou, melder Rett24. Laksen skulle til fire store kunder, og var forhåndsbetalt.

Leveransen skulle skje i september 2021 og flyplassen i Guangzhou har ikke kjølekapasitet. Laksen skulle derfor forhåndsklareres slik at kundene kunne hente varene sine med en gang flyet landet. Det ble ikke så enkelt. Kinesiske myndigheter krevde både covidtesting og desinfisering. Det medførte at fiskekassene ble stående utendørs i tropevarme i fire dager.

«Bekreftet at alt var i orden»

Striden om hvem som skal ta regningen er nå altså avgjort i Oslo tingrett – i Grieg Seafoods favør. Grieg Seafoods mener de hadde satt hele jobben og ansvaret, til Schenker. Schenker anfører på sin side at de kun var en agent mellom Grieg og det involverte flyselskapet.

I Oslo tingrett, der får Grieg fullt medhold:

«Retten viser til at Schenker presenterte et spesialtilpasset opplegg og bekreftet at alt var i orden. Schenker valgte ut de andre aktørene og holdt kontakten med dem, og Grieg Seafoods hadde ingen kontakt med andre aktører. Grieg Seafoods hadde dermed ingen kontrollmulighet med de andre aktørene. I tillegg viser retten til at Schenker i eget navn, og uten at Grieg Seafoods var kjent med dette, inngikk BSA-avtale med (flyselskapet), der (flyselskapet) fraskrev seg ansvar for fortollingsproblemer. Etter rettens syn fremstår det som mest rimelig at det er Schenker, og ikke Grieg Seafoods, som må forholde seg til ansvarsbegrensningene i denne avtalen.»

Uenige i dommen

– Vi er uenige dommen og vil i samråd med klienten vurdere den med tanke på anke, sier advokat Arild Gjelsvik, som har representert Schenker i saken, til Rett24.

Hvem som skal betale for den råtne fiske er imidlertid fortsatt uklart. I Kina er det en pågående prosess om de 76 tonnene, skriver Finansavisen.

– Vi er glade for at retten deler vårt syn på saken. Dommen fremstår som grundig og korrekt. Vi har hele tiden ment at vi ikke har fått produktet vi bestilte, og derfor har det heller ikke vært rett at vi skulle betale for det, sier Grieg Seafoods kommunikasjonssjef Kristina Furnes til Finansavisen.

Hun sier videre at Grieg er i dialog med kundene i Kina, og avviser ikke en ytterligere rettslig erstatningsprosess mot Schenker.

Powered by Labrador CMS