17 lagerprodukter nominert til innovasjonspris

Ifoy-kandidatene skal gjennom grundige tester før vinneren kåres i juni. 

Publisert

Ifoy (International Intralogistics and forklift of the year) anses som den viktigste prisen innen internlogistikk i verden, og deles ut årlig i ulike kategorier. I 2024 er 17 produkter fra 15 ulike produsenter nominert i ulike kategorier.

Se tidligere vinnere av Ifoy-prisene:

Finalistene er plukket ut fra en lang rekke innsendte bidrag, som først ble kuttet ned til 35 leverandører, før 17 til slutt ble plukket ut og godkjent av juryen.

Agilox, Crown, Globe Fuel Cell Systems, HWArobotics, Innok Robotics, Jungheinrich, Meysens, Ravas, Safelog, SSI Schäfer og Still er nominert i ulike kategorier, mens Box ID Systems, Brightpick, CIP Mobility og Cybrid er nominert i kategorien årets startup.

– Nominasjonsrunden var usedvanlig tøff. Mer enn halvparten av søkerne kom ikke til finalerunden, sier Anita Würmser, leder av Ifoy-juryen.

– Desto tydeligere gjenspeiler finalistene vår tids megatrender. Fra med stadig mer sofistikert lagerteknologi og til et imponerende spekter av muligheter for bruk av mobil robotikk og AI til svært innovative komponenter og stadig mer komplekse kundeprosjekter. Effektivitet, skalerbarhet og fremtidig beredskap er etterspurt, og Ifoy-testingen vil vise hvem som har de beste produktene, sier Würmser.

Vinnerne skal offentliggjøres under en seremoni i Baden utenfor Wien 14. juni. Men innen den tid skal eksperter og juryen bestående av 24 logistikkjournalister fra 19 land grundig teste produktene.

Produktene og løsningene som er nominert til finalen gjennomgår IFOY-testserien og den vitenskapelige innovasjonssjekken. De nominerte sammenlignes ikke direkte med hverandre, men med sine respektive konkurrenter på markedet.

I bildekarusellen nedenfor går vi gjennom de nominerte produktene:

INTEGRERT KUNDELØSNING: Agilox hos BMW. Siden slutten av 2023 har 27 Agilox One-roboter forsynt arbeidsstasjonene i BMW-fabrikken i Regensburg med deler, i stedet for at tradisjonelle trekktrucker har kommet med bildelene. I en gjennomsnittsuke håndterer robotsvermen 2624 tonn gods over en strekning på totalt 3294 kilometer. Alt i et travelt miljø med gående, gaffeltrucker og trekktrucker.
INTEGRERT KUNDELØSNING: Still hos Beiersdorf AG. Still har levert en helhetlig løsning til kosmetikkprodusenten Beiersdorf ved Leipzig. Både helautomatisk og manuelt utstyr er i bruk. Totalt er 25 ulike kjøretøy i drift, i tillegg til et reolsystem med 9700 lokasjoner i en høyde på 12,7 meter.
INTEGRERT KUNDELØSNING: Safelog hos Mercedes. 350 AGV-er fra Safelog sørger for forsyningsprosessen i Mercedes fabrikk 46 i Sindelfingen. AGV-ene tar helt egne uavhengige avgjørelser underveis, samtidig som et overvåkingssystem tar kontroll over prosessen på ulike kritiske tidspunkter.
LAGERTRUCKER: Crowns nye skyvemasttruck ESR 1200 har en løftekapasitet på to tonn og løftehøyde på hele 14,2 meter. Trucken har nytt mastdesign for bedre sikt og et redusert klimaavtrykk takket være en nye produksjonsprosess.
LAGERTRUCKER: Støttebenstrucken Jungheinrich ECJ 112i er en palleflytter med kapasitet på opptil 1,2 tonn og løftehøyde på 4,7 meter. Dette er en kompakt allround-truck med litiumbatteri, som skal sette en ny standard når det gjelder størrelse, ytelse og hydraulisk kraft.
AGV/AMR: Induros fra Innok Robotiks er en autonom transportrobot for gods opptil 700 kg, og kan brukes både innendørs og utendørs i utrivelig vær og på ujevnt underlag. Roboten hekter på og av vogner autonomt og alt som trengs for å kontrollere den er en moderne nettleser. Navigerer med en kombinasjon av GPS og lidar og har ikke behov for markeringer på gulv eller vegger.
AGV/AMR: Soto fra Jungheinrich Den fullt autonome mobilenroboten plukker opp små lastbærere (SLC) og plasserer dem i forsyningshyller til produksjon og samlebånd. Den kan transportere opptil 24 små lastbærere av forskjellige størrelser samtidig, noe som tidobler kapasiteten mot tidligere løsninger.
AGV/AMR: Still EXV iGo har industrielle lagertrucker i DNA-et og lover sofistikert teknologi, enkel igangsettelse og effektiv forsyning for skalerbare automatiseringsløsninger. Trucken kan veksle mellom automatisert og manuell drift, og kan gå i helautomatiske eller blandede miljøer. Trucken skal være et godt alternativ for mindre bedrifter med liten erfaring fra automasjon.
STASJONÆRE ROBOTER: SLS600 3D er en skyttelrobot fra HWArobotics fra Singapore. Den kan frakte kasser med opptil 50 kg last. Skyttelen kan gå i både x og y-reningen og løftes mellom nivåer i en heis.
STASJONÆRE ROBOTER: SSI Piece picking er en robotcelle for plukking av enkeltartikler. Systemet tilbyr avanserte funksjoner som plukk-og-plasser-løsning, AI-basert objektgjenkjenning, patentert gripepunktløsning og varsom varehåndtering. Løsningen skal håndtere opptil 1200 plukk timen, og kan kombineres med skytler - eller transportbånd.
ÅRETS SPESIALKATEGORI: iCP Carriage Plate Scale fra nederlandske Ravas skal sørge for at veiing og måling ikke lenger krever at godset stopper. Måleprosessen starter automatisk når en truck plukker opp en pall, og data kan automatisk overføres til relevante IT-systemer.
ÅRETS SPESIALKATEGORI: Globe XLP80 fra Globe Fuel Cell Systems er en brenselscelle-løsning for motvektstrucker fra 2,5 til 5 tonn.
ÅRETS SPESIALKATEGORI: Toposens ECHO ONE from Meyens skal være verdens første 3D ultralydsensor. Systemet etterligner navigasjonssystemet til flaggermus for å lage et system som forhindrer kollisjon mellom autonome trucker og roboter. I motsetning til lidar og kameraer som blir påvirket av lysforholdene, kan ECHO ONE operere også når optiske løsningner kommer til kort.
ÅRETS STARTUP: BOX ID ProcessGuard er en sanntids scanning-løsning for distribusjonssentraler. Takket være bruk av IoT, kan systeme sørge for feilfri plukk og optimalisert bruk av lastbærere. Systemet kan kobles til ERP/EWM-systemer i sanntid, og lover å gi store besparelser innen retail, industri- og 3PL-sektorene.
ÅRETS STARTUP: Brightpick Autopicker er en AMR som plukker og konsoliderer ordre direkte underveis mellom reolene, uten behov for å returnere til en plukkstasjon. Dette skal gi høyere gjennomstrømming med færre roboter.
ÅRETS STARTUP: mocci Smart Pedal Vehicle fra CIP Mobility er en vedlikeholdsfri varesykkel tilpasset de som vil ha en bærekraftig last mile-løsning. Sykkelenl over en rekkevidde på 60-80 km og 95 prosent av komponentene kan resirkuleres.
ÅRETS STARTUP: CYBRID exoskeleton gjør at en lagerarbeider kan løfte 20 kg uten å bruke sin egen fysiske styrke. Dette er en støttedrakt for hele overkroppen, som skal være den første på markedet. Drakten følger brukerens bevegelser og justeres i sanntid når vekten fordeles.
Powered by Labrador CMS