FISKEREN: Svein Ruud (t.v.) inspiserer en krabbe fra dagens fangst sammen med fiskeren Dagfinn Pettersen. Norway King Crab Leif Skjønhaug AS Foto: Halvdan Korsmo (Bilde: Bjørgu)

180 mil med levende krabber

KIRKENES: Kongekrabber er en delikatesse som veredsettes av restaurantgjester over hele verden. Kvaliteten er aller best hvis krabbene er levende så tett innpå måltidet som mulig. Det krever en intelligent logistikk.

Kongekrabbene norske fiskere tar opp, forekommer nesten så langt unna de store markedene som det er mulig å komme, nemlig i havet utenfor Finnmark. En betydelig del av krabbene må transporteres levende 180 mil med lastebil for å sendes med flyfrakt ut av landet.

To dager sammen med Svein Ruud, en av eierne og daglig leder i Norway King Crab, og Bjørn Engebretsen, hovedaksjonær og daglig leder i transportselskapet Leif Skjønhaug AS, har gitt oss innblikk i en transport utover det vanlige.

Kunder i hele verden

LASTING: Kongekrabbene lastes inn på lastebilen med rutinert og stødig hånd.
LASTING: Kongekrabbene lastes inn på lastebilen med rutinert og stødig hånd. Foto: Bjørgu

Ruuds selskap kjøper kongekrabber fra frittstående fiskere flere steder i Finnmark, og kundene finnes over store deler av verden, med unntak av Sør-Amerika og Australia. Noen av verdens bedre restauranter serverer delikatessen Ruud distribuerer.

Uansett hvor spisegjesten sitter vil vedkommende enkelt kunne finne ut hvor delikatessen kommer fra. Hver krabbe er utstyrt med en brikke med unikt ID-nummer og QR-kode. Den kan gjesten skanne med sin mobiltelefon og få frem alle opplysninger om opphav, helt ned til fangststedet og navn og bilde av fiskeren som har stått for fangsten.

Kongekrabber kan distribueres både dypfryst og levende, og Norway King Crab har spesialisert seg på det siste. Dette er en utfordring med den begrensede kapasiteten på flyfrakt i Finnmark.

PÅ LAND: Kongekrabbene heises inn på land fra fiskebåten.
PÅ LAND: Kongekrabbene heises inn på land fra fiskebåten. Foto: Bjørgu

– I år har vi et budsjett på 250 tonn, men så langt har vi slått budsjettet hvert år, forteller Ruud.

– Av dette flys 100 tonn fra Kirkenes, 110-120 tonn fra Gardermoen og 20-30 tonn fra Helsinki.

Det er i hovedsak transporten til Gardermoen denne reportasjen handler om. Vi innfinner oss i Trollbukt i Lebesby kommune, tre timers kjøring fra Kirkenes, en onsdag morgen. Dette er ett av to produksjonsenheter Norway King Crab har i Finnmark. Den andre, som også er selskapets hovedkontor, ligger i Bugøynes i Sør-Varanger.

I Trollbukt kommer fangstbåtene inn, og kongekrabbene plasseres i store tanker med gjennomstrømning av sjøvann. Pakking for forsendelse er i full gang. Krabbene pakkes i store kartonger med fuktige mellomlegg. I denne tilstand og med riktig temperatur, rundt null grader, klarer kongekrabbene seg minst 40 timer før de på nytt kommer i saltvann.

NØKKELPERSONER: Gruppebilde før start på 180 mil fra Finnmark til Nes i Akershus. F.v. lastebilsjåfør Per Anders ­Blanding, Svein Ruud, daglig leder i Norway King Crab, og Bjørn Engebretsen, hovedaksjonær og daglig leder i ­transportselskapet Leif Skjønhaug AS.
NØKKELPERSONER: Gruppebilde før start på 180 mil fra Finnmark til Nes i Akershus. F.v. lastebilsjåfør Per Anders ­Blanding, Svein Ruud, daglig leder i Norway King Crab, og Bjørn Engebretsen, hovedaksjonær og daglig leder i ­transportselskapet Leif Skjønhaug AS. Foto: Bjørgu

Etter hvert fylles lastebilen opp med ferdigpakkede kartonger med kongekrabbe. På bilen lastes det også store plasttanker med sjøvann som først skal benyttes på bestemmelsesstedet. Mer om det senere.

180 mil

Kongekrabbene skal selvsagt så raskt som mulig i vann igjen. Fra Finnmark til Gardermoen, eller rettere sagt Nes i Akershus i første omgang, er det 180 mil gjennom Finland og Sverige. Transporten foregår nærmest uavbrutt, bortsett fra lovpålagte pauser og tollbehandling. Sjåføren, svenske Per Anders Blanding, var med på pakkingen i Trollbukt. Deretter startet han å kjøre mot Finland og Nord-Sverige hvor han overlot rattet til en annen svensk kollega i Töre.

PAKKING: Levende kongekrabber pakkes i store esker med fuktige mellomlegg før transporten mellom Finnmark og Akershus.
PAKKING: Levende kongekrabber pakkes i store esker med fuktige mellomlegg før transporten mellom Finnmark og Akershus. Foto: Bjørgu

Neste sjåfør fortsetter frem til Hudiksvall, hvor sjåfør nummer tre, han også svensk, kjører frem til Nes i Akershus. Hit kommer bilen på ettermiddagen dag to. Sjåføren har sin lovpålagte hvile før han sørger for at bilen kommer tilbake til Finnmark.

I Nes har Norway King Crab sitt eget «krabbe-hotell» hvor kongekrabbene på nytt havner i store tanker med sjøvann. De er litt dorske når de kommer frem, men kvikner raskt til igjen i vannet. Her får de noen dagers «ferie», før de igjen pakkes i esker for flytransport fra Gardermoen, bare en halvtimes kjøring unna.

Etter noen timer i en flybuk, havner de i et akvarium hvor de lever sine siste timer eller dager før de kommer ferdig tilberedt på restaurantbordet. Vannet som ble transportert med krabbene, benyttes i tankene på «krabbe-hotellet». Dette er «gratisvann» fra Finnmark, men Norway King Crab betaler også for vann transportert fra Oslofjorden.

- Det koster å transportere levende kongekrabber, men kvaliteten er unik og verdt å betale for, sier Svein Ruud.

Det kan vi underskrive på etter en kulinarisk opplevelse med kongekrabbe i Kirkenes. Kongekrabbene kjører standsmessig fra Finnmark til Nes.

 

Kjøpte MAN

VELVOKSEN: Svein Ruud i Norway King Crab med en velvoksen kongekrabbe. Men de kan bli større, faktisk over 10 kg.
VELVOKSEN: Svein Ruud i Norway King Crab med en velvoksen kongekrabbe. Men de kan bli større, faktisk over 10 kg. Foto: Bjørgu

Leif Skjønhaug AS kjøpte inn en MAN TGX 26.560 til denne transporten. Bilen har helluftfjæring og er påbygd det aller første Bussbygg-skapet med fem års garanti. Videre har bilen en ny type Carier aggregat med miljøvennlig gass. Foran sitter det en solid frontbeskyttelse. Den er ikke bare til pynt, men sørger for at et sammenstøt med reinsdyr ikke skal skade bilen.

Verkstedopphold har man ikke tid til underveis hvis kongekrabbene skal komme levende frem. Transportselskapet har forpliktet seg til 45 turer i året over en treårsperiode med opsjon på ytterligere to år. Transportselskapet vant kjøringen på kvalitet, ikke pris.

Svein Ruud og Bjørn Engebretsen kjenner hverandre godt fra tidligere da sistnevnte drev utstrakt transport på Russland. Ruud har blant annet vært leder av eksportrådet i Russland og medlem av det norsk-russiske handelskammeret før han fra 2008 ble sterkt engasjert og daglig leder i Norway King Crab.

Til toppen