Flyfrakt er en viktig inntektskilde for flyselskapene, spesielt de med lange ruter.
Flyfrakt er en viktig inntektskilde for flyselskapene, spesielt de med lange ruter.

Unntakstilstand for flyfrakt

Det har oppstått nærmest unntakstilstand for flyfrakt av laks. Situasjonen rundt korona-viruset har skapt en svært prekær situasjon med store utfordringer.

Det oppstår krisetilstander når fraktkapasitet i buken på passasjerfly sier stopp. Denne frakten sies å være framtida for lakseeksporten, da tilgangen på fraktfly reduseres globalt som følge av at kostnadene er for høye.

På en pressekonferanse fredag forlangte Norwegian-sjef Jacob Schram at det må iverksettes likviditetstiltak umiddelbart.

Selskapet må nå permittere rundt 5000 ansatte som følge av korona-viruset, det er halvparten av selskapets ansatte.

Schram er selv i karantene etter en jobbreise i henhold til reglene satt av norske myndigheter.

– Jeg kan forsikre alle om at vi gjør alt vi kan for å komme gjennom den største krisen i selskapets historie, sier Schram.

Flyselskaper verden over er nå rammet av en krise noen knapt har sett maken til som følge av utbruddet av korona-viruset og de massive tiltakene som er iverksatt av myndigheter verden over for å begrense smitten.

Mangelfull tilgang

Styreleder i både GPC og Kvalitetstransport, Stein Arve W. Sørensen, forteller at mangelfull tilgang på nok flyfrakt-kapasitet har blitt et stort problem. Foto: Per Dagfinn Wolden

– Det må selvsagt settes i verk mange tiltak internt. Men det største problemet er mangelfull tilgang på nok flyfrakt-kapasitet. Store deler av norsk fiskeeksport er jo helt avhengig av lasteroms-kapasitet på passasjerfly. Denne kapasiteten reduseres nå drastisk, ikke minst ved at USA-trafikken stenges ned. 

Det forteller Stein Arve W. Sørensen, styreleder i både GPC (Gardermoen Perishable Center) og Kvalitetstransport.

I fjor trakk han seg etter mange år som styreleder i Norske Flyspeditørers Forening (NFF). Han sluttet også i Jetpak hvor han hadde en rekke ledende roller i flere år, men ble etter kort tid som pensjonist engasjert som styreleder i GPC og Kvalitetstransport.

Stor usikkerhet

Det er ikke bare flyspeditører og transportnæring som opplever stor usikkerhet om dagen. Lakseeksportørene opplever det samme som følge av korona-situasjonen.

Det oppleves vanskelig å vite hva som skjer fra uke til uke.

Flyfrakt er vanskelig, og dyrere enn vanlig. Det gjelder både til USA og Asia.

Det går få fly. USA vil som kjent ikke tillate innreise av personer fra Europa, noe som gjør at det meste av fly stopper.

Til toppen