Bring Trucking er Brings slovakiske datterselskap.Foto: Bring

Bring Trucking-sjåfør: - Jeg føler meg som en fange

BBC har satt et kritisk søkelys på europeisk lastebilbransje, og Brings slovakiske datterselskap kommer uheldig ut. En Bring Trucking-sjåfør hevder han tjener under 32 kroner timen - et lønnsnivå som blir tilbakevist av Posten.

Publisert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Lastebilsjåfører som frakter varer til, fra og innen Vest-Europa kommer ofte fra østeuropeiske selskap. Eller østeuropeiske datterselskaper av vestlige bedrifter, slik tilfellet er med Brings avdeling i Slovakia – Bring Trucking.

I en reportasje vist denne uken har den britiske kringkasteren BBC sett på bransjen, og blant annet intervjuet den rumenske Bring-sjåføren Emilian, som har kjørt varer for IKEA i sin grønne lastebil, som er registrert i Slovakia.

Borte fire måneder av gangen

Emilian forteller at han bor, spiser og vasker seg i lastebilen sin i opptil fire måneder av gangen – for en månedslønn på rundt 4400 kroner, pluss noe godtgjørelse for bo- og levekostnader. En vestlig ansatt sjåfør kan forvente en lønn fire ganger så høy som Emilian

EU-reglene sier at en sjåfør som jobber i et fremmed marked skal være garantert vertsnasjonens minimumslønn. Men selskap kan utnytte smutthull i loven. Emilian mottar slovakisk lønn for hele sin arbeidstid for Bring, selv om han så godt som aldri arbeider i hjemlandet.

Rumenske Emilian er sjåfør for Bring Trucking, Brings slovakiske datterselskap. Faksimile: BBC

- Som en fugl i bur

EU-reglene sier også at sjåfører må ha 45 timer lang pause vekk fra lastebilen, men disse reglene håndheves nesten ikke. Emilian sover i en sovepose bak i førerhytta. Han sier at han ikke har råd til å sove noe annet sted. Han mottar ifølge BBC-reportasjen 45 euro (drøyt 400 kroner) daglig som skal dekke kostnader som mat og overnatting.

- Jeg føler meg som en fange. Som en fugl i bur, sier Emilian til BBC.

Se BBC-reportasjen her.

- Dette er ikke bra for sjåførene og heller ikke for andre på veien. Det kan føre til ulykker. Men det er sånn situasjonen er, sier Emilian.

- Inhumane forhold

Han kjører som nevnt for IKEA. Og flere transportleverandører til den svenske møbelkjeden blir nå etterforsket. I februar ble transportselskapet Brinkman, som kjører blomster for IKEA til Storbritannia og Skandinavia dømt for å ha brutt loven. Retten fant at sjåførenes lønn ikke samsvarte med nederlandsk lov, og dommeren beskrev forholdene for sjåførene som «inhumane».

IKEA sier til BBC at de tar sjåførenes beskrivelser «svært alvorlig», og at de er «skuffet over beskrivelsene». IKEA hevder å ha strenge krav overfor leverandørene når det gjelder lønninger, arbeidsforhold og til å følge alle relevante lover og regler.

Posten tilbakeviser BBC fremtstilling

Vi kontaktet pressesjef hos Posten Norge, som eier slovakiske Bring Trucking, John Eckhoff. Han mener at Emilians beskrivelse ikke stemmer med hvordan Bring Truckings sjåfører har det.

- Dette er basert på utsagnet til én sjåfør. Om ikke våre sjåfører er fornøyde med å jobbe hos oss, hadde vi heller ikke kunnet drive et transportselskap. Bring Trucking har lav turnover, og vi vil bestemt tilbakevise at fremstillingen som er gitt av BBC gir et dekkende bilde av situasjonen, sier han til MT.

Han gir også et annet bilde av sjåførenes inntekt enn det som kommer frem i BBC-reportasjen. Ifølge ham er gjennomsnittlig inntekt i Bring Trucking er 797€ (crika 7300 kroner lønn + bonus) pluss 1472€ (13.500 kroner) i «daily allowance» (diett).

- Vi hever standarden

- Bring Trucking betaler sine medarbeidere bedre enn gjennomsnittet av internasjonale transportører i Europa, og sjåførene bestemmer selv turnusen sin sammen med kjørekontoret. De kan dra hjem så ofte de vil og bli hjemme så lenge de vil. Bring organiserer og betaler hjemreisen. Vi benytter topp moderne biler og tilbyr sjåførene velutstyrte fasiliteter for hvile, matlaging og sanitære forhold. Alle regler og lover i alle land blir selvsagt fulgt, sier Eckhoff og legger til:

- Vi mener Bring Trucking er med på å heve standarden på internasjonale transporter.

Powered by Labrador CMS