Tror på fortsatt gode tider

Alle de store truckleverandørene forteller om svært gode tider, og de tror salget vil holde seg på et høyt nivå også fremover.

Publisert Sist oppdatert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Salgsdirektør i Hesselberg Truck, Per Erik Pedersen

2021 løftet det norske gaffeltruckmarkedet til et helt nytt nivå, men en vekst på over 29 prosent fra 2020, som i seg selv var et godt år. Truckleverandørene innrømmer at de er litt usikre på nøyaktig hva som egentlig har skjedd.

– Vi er litt usikre på årsaken, sier både Lars Kleveland i Toyota Material Handling Norway og Per Erik Linde-forhandler Pedersen i Hesselberg Truck.

– Men norsk næringsliv har generelt gått bra gjennom pandemien. Mange som bruker truck driver med matvarer og byggevarer, og det har gått bra, sier Kleveland.

Administrerende direktør u Toyota Material Handling Norway, Lars Kleveland.

– Det kan også være at noen har bestilt trucker litt tidligere enn normalt, på grunn av usikkerhet rundt leveringstider, sier Pedersen.

– For vår del ble 2021 et oppsiktsvekkende bra år. Vi beholdt vår posisjon i markedet med en voldsom volumøkning, forteller salgs- og markedssjef Arne Husborn hos Jungheinrich.

Ingen boble

Ingen av de store leverandørene tror at markedet er en boble som kommer til å sprekke.

Salgs- og markedsdirektør i Norge Arne Husborn.

– Etterspørselen er fremdeles høy og vi jobber på høygir med nye prosjekter. En dyktig konsernledelse har bidratt til at vi ikke stagnerer men har lagt gode strategier for fremtiden. Videre fokus på markedsutvikling og nye teknologier vil nok bidra til en positiv utvikling, tror Husborn i Jungheinrich.

– Vi tror at markedet vil være forholdsvis stabilt sammenlignet med 2021 og forventer nok et år med stor aktivitet. Vi ansetter også ekstra folk for å sikre at vi kan levere bra kvalitet i et høyt marked. Håper selvfølgelig at vi kommer mer tilbake til normalen, og at vi kan omgås mer normalt både internt i bedriften, og ikke minst ut mot kundene, sier Kleveland i Toyota.

– Jeg tror vel på en moderat nedgang. Vi får neppe helt de samme tallene som i 2021, og jeg tipper en nedgang på mellom fem og ti prosent i markedet, sier Linde-sjef Pedersen.

For øvrig: en nedgang på ti prosent vil fortsatt være det nest beste truckåret i historien.

Litium tar over

Alle forhandlerne ser en klar dreining mot elektrisk drevne trucker, og også at litium-andelen øker kraftig blant de som velger trucker på batteri.

– I tillegg ser vi svært stor interesse for våre automatiserte trucker, sier Lars Kleveland.

– Når det gjelder trender i markedet ser vi at automatisering blir større og større fokus, i tillegg ser vi at våre kunder ser de store fordeler de kan oppnå med samarbeidspartner som fokuserer på hele logistikkbiten. Jungheinrich har i de siste årene levert store komplette anlegg i Norge. Jungheinrich er ikke lenger en truckleverandør men en logistikkleverandør innen interntransport og lagersystemer, sier Husborn hos Jungheinrich.

Per Erik Pedersen ser også en annen trend, nemlig at den del av kjeden som ikke tidligere var motorisert nå blir det.

– Det er flere som kjører snile på bil, som kanskje kjørte jekketralle før, forteller han.

Powered by Labrador CMS