– Nå må samferdselsministeren rydde opp i transportforholdene ved Moelven, forteller nyvalgt nestleder i Stortingets transportkomité, Sverre Myrli (Ap). Foto: Per Dagfinn Wolden

- Her må statsråden rydde opp

- Her har samferdselsministeren bare en ting å gjøre, og det er å rydde opp.

Publisert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det forteller nyvalgt nestleder i Stortingets transport- og kommunikasjonskomité, Sverre Myrli (Ap) til Mtlogistikk.

Tragikomisk

Logistikkdirektør Per Børke i Moelven uttrykte på Transport & Logistikk denne uken fortvilelse over vogntogproblemet i bedriften. Mange betegner det som tragikomisk at lange vogntog kommer inn, men ikke ut av fabrikken.

Modulvogntogene får ikke kjøre de knappe tre kilometerne mellom bedriften og E6. I stedet må Moelven kjøre to lass fra bedriften til E6 før de kan koble dem sammen til ett langt vogntog.

– Vi kunne ha spart tre, fire millioner kroner i året dersom vi fikk lov til å kjøre de lengste vogntogene direkte fra bedriften, kunne logistikkdirektør Per Børke fortelle oss på Gardermoen denne uken.

Problemet til Moelven er at Vegdirektoratet ikke har godkjent strekningen fra Eidsvoll Verk til E6 for 25,25 meter lange modulvogntog opptil 60 tonn. Disse vogntogene er bare tillatt på de viktigste vegene her i landet.

Trailere inntil 24 meter er derimot godkjent for den aktuelle strekningen.

Dobbelkjøring

Moelven Eidsvold Værk leverer flis både til Borregaard i Sarpsborg og Uddevalla i Sverige. Bortsett fra de første tre kilometerne, er begge strekningene godkjent for modulvogntog.

– Resultatet av forbudet er at vi må kjøre to biler fra bedriften til E6, en ordinær trekkvogn med den lange hengeren, og den lange trekkvogna til modulvogntoget for seg. Ved E6 kobles de sammen til et modulvogntog, forklarte Børke oss.

Moelven benytter modulvogntog bare for transport til Uddevalla. Til Borregaard brukes kortere vogntog for å slippe omkobling.

– Restriksjonen har også negativ effekt på miljøet. Vi kjører omtrent 2500 lass med flis til Borregaard hvert år. Hadde vi kunnet bruke modulvogntog, ville vi ha spart mer enn 450 turer, eller ca. 70.000 kjørte kilometer i året, understreket Børke.

– Ikke til å tru

– Selv om det er Vegdirektoratet som har sagt nei, er dette et politisk ansvar, forteller nestleder i Stortingets transportkomité, Sverre Myrli, og som har tatt opp saken med samferdselsministeren i Stortinget.

- Det er ikke til å tru at denne saken ennå ikke er løst. Både vegdirektøren og samferdselsministeren har tidligere uttalt at dette skulle det ordnes opp i. Det ble til og med lovet at det skulle skje raskt. For meg er det uforståelig at det ikke bare ryddes opp her, sier Myrli og fortsetter:

- Jeg har selv vært på besøk hos Moelven på Eidsvoll Verk. I dag får ikke vogntogene kjøre fra fabrikken og ut på E6. Alle skjønner at det er uholdbart at lasten må lastes om etter noen hundre meter.

Powered by Labrador CMS