OPPTIL 3,5 TONN: Hyster UT-serien er utviklet med tanke på enkel drift, enkelt vedlikehold og lave kostnader.
OPPTIL 3,5 TONN: Hyster UT-serien er utviklet med tanke på enkel drift, enkelt vedlikehold og lave kostnader.

13 nye el-trucker

Amerikanske Hyster kommer med ni små og fire store nye motvektstrucker i høst.

Publisert
7-9 TONN: Hyster J7.0–9.0XNL har integrerte litiumbatterier og ytelser på høyde med dieseltrucker.
7-9 TONN: Hyster J7.0–9.0XNL har integrerte litiumbatterier og ytelser på høyde med dieseltrucker.

Ni av de nye truckene er tre- og firehjulstrucker med løftekapasitet opp til 3,5 tonn, mens fire modeller har kapasitet på mellom sju og ni tonn.

De ni mindre truckene er ifølge produsenten utformet med tanke på at de skal være både enkle i bruk og enkle å vedlikeholde.

- Et gjenkjennelig kjøredesign sammen med super manøvrerbarhet og kontroll gjør at disse ukompliserte truckene passer godt til mange ulike håndteringsoperasjoner, sier Rob OP-Donoghue i Hyster Europe.

NYE TRUCKER Å SELGE: Erik Nicolaisen er salgssjef i Quick Truckservice.
NYE TRUCKER Å SELGE: Erik Nicolaisen er salgssjef i Quick Truckservice.

I de nye truckene er ergonomien for føreren oppgradert sammenlignet med tidligere modeller. Firehjulsmodellene er også utstyrt med en firefargers LCD-skjerm som gir føreren alle nødvendige data. Økt løfte- og senkehastighet samt toppfart på 16 km/t skal bidra til økt effektivitet, ifølge produsenten.

- Dette er en ordentlig kvalitetsmaskin til en rimelig penge. Vi skal fortsatt ha Hyster-garanti og delelager i Europa med delelevering over natt, men samtidig utfordre lavprissegmentet, sier salgssjef hos den norske Hyster-importøren Quick Truckservice, Erik Nicolaisen.

Mens de mindre truckene leveres med tradisjonelle blybatterier, er de fire større utstyrt med fullintegrerte litiumbatterier.

Ifølge produsenten gir de elektriske 7-9 tonns-truckene tilsvarende ytelser som dieselmodellene, og det skal være mulig å full-lade batteriet på bare 80 minutter. Det betyr at truckene blir et godt alternativ for travle produsenter med mange tunge løft, som for eksempel i papir- eller tømmer-industrien. Med fullt batteri lover produsenten at trucken kan jobbe på maks kapasitet i åtte timer.

Rask akselerasjon og en topphastighet på 21 km/t gjør at det skal være mulig å jobbe svært effektivt også på anlegg med store kjøreavstander.

- Det er en veldig god maskin til å erstatte dieseltrucken, og kan kjøres døgnet rundt, sier Nicolaisen, som kan ha de nye modellene klare til levering like over nyttår.