Havila Capella kastet endelig loss fra Bergen 12. desember.

«Havila Capella» ut på første seilas

Administrerende direktør i Havila Kystruten, Bent Martini, sier de er svært glade for å endelig kaste loss, få det aller første møtet med norskekysten og bli en del av hverdagstrafikken og livsnerven langs kysten. Jomfruturen startet fra Bergen 12. desember.

Publisert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

– Når vi nå kommer med et nytt rederi, det første nye skipet på atten år og det også er ytterligere tre nye skip i vente, så tror jeg vi skal våge å si at den 12.12.21 blir en historisk dag både for Havila Kystruten og for kystruta Bergen-Kirkenes, sa Bent Martine da Havila Capella la ut fra kai i Bergen.

Grønne skip

Havila Kystruten har brukt rundt 500 millioner kroner på å gjøre skipene miljøvennlige. Blant annet har skipene verdens største batteripakke for passasjerskip. De veier 86 tonn og har en kapasitet på 6,1 megawattimer, som tilsvarer over 600 av de kraftigste Teslaene.

– Batteriene gjør at vi kan seile fire timer uten støy og utslipp, og vi kan seile stille og grønt gjennom verdensarvfjorder og sårbar natur, påpeker Martini.

Han forklarer videre at batteripakkene bare er et av flere miljøtiltak. Kystruteskipene kutter NOx-utslipp med rundt 90 prosent og CO₂-utslippene med rundt 25 prosent. Matkonseptet om bord, gjør også at Havila Kystruten kutter matsvinnet med til sammen 60 tonn på de fire skipene.

Martini sier Havila Kystruten seiler i verdensarven og verdifull natur, og skal gjøre det på en slik måte at også de som kommer etter oss, kan oppleve det.

– Havila Kystruten skal gi store opplevelser med små klimaavtrykk, påpeker han.

Jomfrutur

Når Havila Kystruten la ut på jomfruturen, gjør oppblomstringen av pandemien, at det dessverre ikke blir med den festivitas som rederiet hadde håpet på.

– Vi hadde hatt så lyst til å invitere til åpent skip og ønske velkommen om bord til å se på det nye, flotte skipet vårt. Vi har nå en smittesituasjon, som gjør at vi må trå varlig og ha samme regler for besøk om bord, som andre som trafikkerer langs kysten, sier Bent Martini.

Det skjer likevel en liten markering i alle havner med overlevering av rederivimpel til havn og kommune. Dette som et symbol på at Havila Kystruten nå blir en del av trafikken i mange år fremover, avslutter Martini.

Powered by Labrador CMS