Volkswagen på varebiltoppen

Mer enn én av tre varebiler som selges i Norge, er en VW.

Publisert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

2012 har vært et godt år i Norge for Volkswagen-importør Harald A. Møller. VW har en markedsandel på 35,1 % i varebilmarkedet og er det eneste merke blant de fem øverste på varebillisten som har solgt mer i 2012 enn 2011. Det skjer i et synkende marked og til tross for at Touran hadde en nedgang på flere hundre biler. Når VW i tillegg solgte mer enn de fire neste på topplisten (Peugeot, Toyota, Ford og Citroën) til sammen, sier det det meste om markedsposisjonen.

 En viktig årsak til suksessen, er at Toyota ikke lenger selger Hiace. Den nye Hiace´n er varslet i andre kvartal i år. Det er rimelig å anta at en del som ville kjøpt Hiace har kjøpt Caddy eller Transporter i 2012.

- Firehjulstrekk-systemet vårt, 4motion, er også en viktig årsak til det gode salget. Ca. halvparten av Caddy-ene ble solgt med firehjulstrekk i 2012, sier en fornøyd nyttekjøretøysjef Harald Frigstad hos Harald A. Møller.

VW Caddy har økt fra 4645 solgte i 2011 til 5270 i 2012. Ser vi bort fra Toyota Hiace, er det Ford Transit Connect som har hatt den største nedgangen i antall biler med 749 færre solgte. En forklaring kan være at mange Ford-kunder venter på den nye versjonen som ble vist på IAA sist høst.

 

 

Powered by Labrador CMS