Ruller ut stadig flere

Hver dag ruller to hengere eller påbygg ut fra norske Istrails fabrikk i Golub-Dobrzyn i Polen. – Det skal bli flere, sier en offensiv eier og daglig leder, Anders Skipenes.

Publisert Sist oppdatert

Istrails polske fabrikk går så det suser. I fjor ble det produsert 250 trailere og 200 dumperpåbygg.

MT har besøkt fabrikken der 130 polakker tegner, skjærer, sveiser og skrur. Brorparten av dumperpåbyggene og tilhengerne går til det norske og svenske markedet.

Fabrikksjef er Skipenes’ sønn Leif Anders som har bodd i Polen siden fabrikken ble etablert i 2003. Han forteller at polakkene er dyktige industriarbeidere.

- De legger sin stolthet i produktet, og er derfor nøye med det de gjør. Og så arbeider de effektivt, sier han.

Alle sveiserne på fabrikken har Europa-sertifikat.

Satser på Russland

Fabrikken, som ligger ca. 18 mil sør for Gdansk, er ISO-sertifisert, og flere av produktene kommer med EU-typegodkjenning.

Lokalene er 13.000 m2, og fabrikken er dimensjonert for 3-4 ganger større produksjon enn dagens.

Allerede nå trappes det opp, og antall ansatte skal økes fra 130 til drøyt 150.

- Markedet har tatt seg opp. Vi leverte 450 enheter i 2011, og i år er målet 600, sier Anders Skipenes.

Spesielt det russiske markedet begynner å bli interessant for Istrail. Går det som Skipenes og kompani håper, blir det solgt 100 enheter til Russland i 2012, de fleste tømmerhengere.

Prefabrikert

Det produseres en rekke produkter i Polen, og Istrail leverer både standard- og spesialløsninger. Én standardløsning er dumperpåbygg til Scania. Disse prefabrikeres i Polen og sendes til Södertälje for montering hos Scania.

Avtalen med Scania omfatter omkring to tredeler av Istrails dumperproduksjon.

Skapproduksjonen til Istrail foregår fortsatt på «hjemmebane», i Ulefoss i Telemark. I 2011 ble det produsert ca. 200 skap ved fabrikken.

Metallisering

Et av de viktigste konkurransefortrinnene til Istrail, er en helst spesiell teknologi som hindrer rust på materiellet.

Istrail påfører sink, aluminium eller en legering av disse på alle hengere, samt på hjelperammene og undersiden av dumperkassene.

 

Prosessen, som tar ca. en halv dag å utføre, går ut på at to metalltråder i sink varmes opp til 720 grader og sprøytes på materialet som skal beskyttes.

 

Det smeltede metallet fyller alle porer og hulrom og fester seg umiddelbart på komponenten i et meget tynt, men godt beskyttende sjikt. Lakken blir i så måte bare farge.

Istrail tilbyr nå tre års garanti på produktene som er metallisert.