
Lasteskip blir igjen norske
En regelendring gjør at et stort antall lasteskip bytter til norsk flagg.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Bare en drøy uke inn i det nye året har rederier søkt om hjemflagging av 21 skip, melder NRK.
– Vi er nokså sikre på at 30 skip vil gjøre det, og tror det er realistisk at det blir 50 nye norske skip, sier sjøfartsdirektør Olav Akselsen.
Regelendring
Det har lenge vært vanlig at norskeide lasteskip har vært registrert i land som Bermuda, Malta og Bahamas. En av årsakene har vært at skip registrert i Norsk Internasjonalt Skipsregister (NIS) ikke har hatt lov til å seile mellom norske havner på vei til Europa. Det har bare skip registert i Norsk Ordinært Skipsregister (NOR) hatt rett til.
Fra nyttår har også NIS-skip fått denne rettigheten.
Misje Rederi i Bergen har søkt om hjemflagging av ett skip, og har en ny søknad under arbeid.
- En stor del av det som vi kaller nærskipsfartsflåten i Norge, som dreier seg om flere hundre skip, har vært registrert ute, sier Nils Magne Fjereide, administrerende direktør i Misje Rederi i Bergen til NRK.
Utvidet tilskuddsordning
Regjeringen har også utvidet tilskuddsordningen for norske sjøfolk.
- Dette er et konkret eksempel på at vår maritime politikk fungerer. Det er bra og vitkig at eenda flere nå vil ha norsk flagg i hekken. Det betyr mye for norske arbeidsplasser og fremtiden for norsk maritim næring. Jeg håper flere vil følge etter, sier næringsminister Monica Mæland (H).
President i Norges rederiforbund, Lars Peder Solstad har tro på at tallet på norskregistrerte skip vil øke ytterligere.
- Det nye regelverket er mye mer tilpasset realitetene i den norske flåten, og den fulle effekten vil vi først se når endringene i tilskuddsordningene for sjøfolk i NIS trer i kraft, sier han.
Omleggingen krever godkjenning av ESA. Den er ventet å være klar i løpet av våren.