Endelig kommer STILL-hybriden

HANNOVER: Ved forrige CeMAT for tre år siden var prototypen RX 70 Hybrid STILLs største trekkplaster i Hannover. Den største nyheten i år er at hybridtrucken settes i serieproduksjon.

Publisert Sist oppdatert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Allerede under utstillingen i 2008 var det ventet at STILL RX 70 Hybrid skulle settes i serieproduksjon innen kort tid, og den tyske produsenten var blant de som i størst grad bidro til å skru opp forventningene. Lite har skjedd i de tre årene som er gått, men nå kan altså truckprodusenten fortelle at hybridtrucken settes i serieproduksjon.

RX 70 Hybrid, med løftekapasitet på opptil 3,5 tonn, bygger videre på den konvensjonelle STILL-trucken RX 70. I tillegg til dieselmotor har trucken elektrisk drift. Såkalte Ultra Caps, elektroniske kondensatorer som holder på energien, er plassert i en boks ovenpå motvekten. Når trucken bremser samles energi i energiboksen som så frigjøres hurtig når trucken akselererer igjen (gir en boost-effekt). Jo flere start/stopp-sekvenser, jo mer effektivt utnytter man hybridtruckens fordeler.   

I forhold til en konvensjonell RX 70, kan man med hybridutgaven redusere drivstofforbruket med opptil 15%, melder produsenten.

Istedenfor en motor på 44 kW, klarer hybridtrucken seg med en motor på 36 kW, samtidig som ytelsen opprettholdes. Drift og løftebevegelser understøttes av en justerbar hydraulikkpumpe.

Powered by Labrador CMS