
Endelig kommer STILL-hybriden
HANNOVER: Ved forrige CeMAT for tre år siden var prototypen RX 70 Hybrid STILLs største trekkplaster i Hannover. Den største nyheten i år er at hybridtrucken settes i serieproduksjon.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Allerede under utstillingen i 2008 var det ventet at STILL RX 70 Hybrid skulle settes i serieproduksjon innen kort tid, og den tyske produsenten var blant de som i størst grad bidro til å skru opp forventningene. Lite har skjedd i de tre årene som er gått, men nå kan altså truckprodusenten fortelle at hybridtrucken settes i serieproduksjon.
RX 70 Hybrid, med løftekapasitet på opptil 3,5 tonn, bygger videre på den konvensjonelle STILL-trucken RX 70. I tillegg til dieselmotor har trucken elektrisk drift. Såkalte Ultra Caps, elektroniske kondensatorer som holder på energien, er plassert i en boks ovenpå motvekten. Når trucken bremser samles energi i energiboksen som så frigjøres hurtig når trucken akselererer igjen (gir en boost-effekt). Jo flere start/stopp-sekvenser, jo mer effektivt utnytter man hybridtruckens fordeler.
I forhold til en konvensjonell RX 70, kan man med hybridutgaven redusere drivstofforbruket med opptil 15%, melder produsenten.
Istedenfor en motor på 44 kW, klarer hybridtrucken seg med en motor på 36 kW, samtidig som ytelsen opprettholdes. Drift og løftebevegelser understøttes av en justerbar hydraulikkpumpe.