andklev bro over Lågen ved Ringebu, har rast i elven.

Jernbanebro kollapset

Men Statens vegvesen melder at alle hovedveier nå er åpne etter Hans, har jernbanebroen over Lågen ved Ringebu kollapset.

Publisert Sist oppdatert

Med åpningen av E134 er nå alle hovedveier på Østlandet åpnet for trafikk etter ekstremværet Hans, men det er fortsatt omkjøringer å ta hensyn til, opplyser Statens vegvesen. 

Omkjøringene er ikke alltid egnet for tungtrafikk.  For E6 Innlandet gjelder dette strekningene Harpefoss-Frya og Fåvang sentrum.

– Vi oppfordrer tungtransporten til å velge rv. 3 Østerdalen både nord- og sørover. Der er fremkommeligheten best, sier avdelingsdirektør i Statens vegvesen, Cato Løkken.

Her sikres E6 forbi Tretten. Nå er veien åpnet.

Bane Nor melder om at Dovrebanen og Gjøvikbanen er fortsatt stengt. Bergensbanen åpnet for godstrafikk søndag kveld. Dovrebanen er stengt mellom Hove ved Lillehammer og Dombås. Gjøvikbanen er stengt mellom Oslo S og Gjøvik grunnet flom og planlagt arbeid til og med søndag 26. august.

I tillegg er det noen strekninger som har forhøyet beredskap på gult nivå, hvor togene går som vanlig.

Bane Nor har laget et eget beredskapskart, som fortløpende viser status på de ulike strekningene. Kartet finner du her.

Når det gjelder Dovrebanen, så bekreftet Bane Nor mandag at Randklev bro over Lågen ved Ringebu, har rast i elven. 

- Der har fundamentet i midten løst seg og knekt, også har hele broen falt i elven. Den henger fast i begge sider, sier pressevakt i Bane Nor, Anne Kirkhusmo, til VG. 

Det kan med andre ord ta lang tid før jernbanetrafikken gjennom Gudbrandsdalen gjenopptas. 

– Vi kan ikke si noe om hvor lang tid det vil ta før forbindelsen over Lågen er gjenopprettet, men det er på det rene at dette vil ta lang tid. Bane Norog Vegvesenet har midlertidige bruer i beredskap, og vi vil blant annet se på om det kan være hensiktsmessig å benytte noe av dette, sier banedirektør Eivind Bjurstrøm i Bane Nor.

Randklev bro er en 172,5 meter lang fagverksbro av stål, med tre like lange spenn. Broen er direktefundamentert på elvebunnen, og den ble bygget i 1957. Samtidig ble den gamle jernbanebroen ved siden av omgjort til veibro.

Powered by Labrador CMS