Opel Vivaro-e er på plass til høsten, og vil neppe skille seg særlig utseendemessig fra den ordinære Vivaro (bildet).

Slik blir elektrisk Vivaro

Får to batteripakker og rekkevidde opptil 300 kilometer.

Publisert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

En hel-elektrisk utgave av Opel Vivaro – som etter alle solemerker blir døpt Vivaro-e – er på plass i løpet av neste år. Da kan kundene velge mellom to batteripakker: 50 kWt eller 75 kWt. De skal gi henholdsvis 200 og 300 kilometer rekkevidde etter den nye WLTP-standarden.

Uavhengig av batteristørrelsen vil bilen ha mulighet for hurtiglading, som etter det vi forstår er maks 100 kW.

Bilen blir forhjulsdreven og det er en 136-hesters motor med 260 Nm dreiemoment som skal gjøre jobben. Det betyr at de som har planer om kjøp av en Vivaro-e kan søke om full støtte fra Enova under den nye ordningen som kom tidligere i år.

Av øvrige spesifikasjoner kan det nevnes at bilen får en nyttelast på 1200 kilo, noe som ikke er dramatisk mye mindre enn en diesel-Vivaro, og at den kommer i tre lengder (4,6 m², 5,6 m² og 6,1 m²). Den minste batteripakka blir bare tilgjengelig til den korteste konfigurasjonen, den store til alle tre.

Varerommet er identisk mellom Vivaro og Vivaro-e takket være smart pakking av batteriet. Tilhengervekten er for øvrig 1000 kilo.

Vivaro-e skal ifølge Opel være på plass til høsten 2020, og en personbilutgave med opptil 9 seter (under navnet Zafira Life) kommer hakk i hæl.

Powered by Labrador CMS