Wolt vil gjøre hjemlevering av mat til noe man kan abonnere på.

Vil bli hjemleveringens Netflix

Med konseptet Wolt+, vil hjemleveringsselskapet Wolt gjøre hjemlevering av mat til en abonnementstjeneste.

Publisert Sist oppdatert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Wolt er et nordisk teknologiselskap som knytter kunder til restauranter og butikker gjennom rask levering.

Wolt Norge startet opp i Trondheim i 2018 og er tilstede i syv byer: Oslo, Bergen, Trondheim, Stavanger, Sandnes, Tromsø og Lillestrøm.

Selskapet ble lansert i Helsinki i 2014 og har i dag over 5000 ansatte og er til stede i 245 byer i 23 land.

Wolt ledes av medgründer og administrerende direktør Miki Kuusi.

9. november 2021 ble det annonsert at Wolt kjøpes opp av DoorDash. Det er forventet at oppkjøpet sluttføres i løpet av første halvår 2022.

Spotify gjorde det innen musikk, mens Netflix bragte konseptet til TV-seerne. Du betaler et fast månedlig beløp, så hører eller ser du så mye du vil.

Nå vil Wolt gjøre det samme innen hjemlevering av mat. Med et Wolt+-abonnement får man ubegrenset antall gratis leveringer fra hundrevis av restauranter og butikker i nabolaget.

– Wolt+ er bransjens svar på strømmetjenestene. Du betaler et fast beløp i måneden og får gratis levering fra hundrevis av restauranter og butikker hjem på døren på en halvtime. Du kan på sett og vis sammenligne det med Netflix, sier Elisabeth Stenersen, daglig leder for Wolt Norge.

Vil revolusjonere levering

Wolt ruller ut tjenesten i Norge, som første land i Norden, neste uke, og tester først med en kontrollgruppe av kunder, restaurant- og butikkpartnere. Siden det er et helt nytt konsept, kan det også bli behov for tilpasninger eller endringer underveis, understreker selskapet i en pressemelding.

– Vi håper jo dette kan revolusjonere levering på samme måte som Netflix revolusjonerte måten vi ser på serier og filmer. Men dette er et nytt konsept og vi tester med et begrenset antall kunder i første omgang. Så satser vi på å skalere opp og tilgjengeliggjøre for alle kunder innen kort tid, sier Stenersen og fortsetter:

– Korona har endret brukervaner og kunder er blitt vant med enkle og tilgjengelige løsninger som gjør livet lettere. Vi bestiller oftere – om det er mat eller andre varer. Dette har ikke endret seg, selv når restriksjonene har vært løftet. Vi tror abonnementsordningen derfor møter et økende kundebehov for kvikk levering hjem.

Wolt har lagt prisen på 109 kroner i måneden, og mener da man har spart inn abonnementet etter to hjemleveringer. Det vil ikke bli noen bindingstid på abonnementet. Den eneste begrensningen er at bestillingene har et minimumsbeløp på 180 kroner fra restaurant og 200 kroner fra butikk.

Hvordan fungerer det?

Kunder som vil få tilgang til W+ vil få mulighet til å melde seg på abonnementet i appen. Når kunden har fått abonnementet, vil hen se at mange restauranter er merket med W+. Dette betyr at de er innen 2,5 km og tilgjengelig for gratis levering gjennom abonnementet. Kunden bestiller og betaler for maten slik som før, men leveringsgebyret er fjernet. Enkelt og greit.

Trondheim og Oslo først ut

Wolt+ testes først ut i Trondheim og Oslo. I hver av byene vil cirka 40 prosent av Wolts kunder få tilbud om å ta i bruk Wolt+. Det gjøres et tilfeldig utvalg blant alle registrerte brukere i disse byene.

Trondheim var Wolts første by i Norge og vil igjen være først ute med den nye abonnementsløsningen. I Trondheim vil nærmest alle butikk- og restauranter i Wolt være en del av abonnementet, i Oslo er nærmere 300 restauranter- og butikkpartnere inkludert.

Powered by Labrador CMS