Nye Daf LF

Daf presenterer et stort antall nyskapninger til LF, blant annet en ny 3,8-liters Paccar-motor og muligheten til å velge raskere utvekslinger for maksimal drivstoffeffektivitet.

Publisert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Den innvendige og utvendige utformingen samsvarer med de nye CF- og XF-lastebilenes utseende.

En av de store nyskapningene for Daf LF er den nye 3,8-liters Paccar PX-4-motoren, som er tilgjengelig for 7,5-tonnsversjonen av LF med to motoreffekter: 115 kW / 156 hk og 127 kW / 172 hk med maksimalt dreiemoment på henholdsvis 500 og 600 Nm mellom 1200 og 2000 o/min.

DAF lanserer denne nye motoren spesielt for LF City for «lett bruk innen byområder». Hvor en motor med et slagvolum på like under 4,0 liter skal kunne være optimal.

Forbedringer

Ved behov for større effekt, er 4,5-liters Paccar PX-5-motor (135 kW / 184 hk til 157 kW / 213 hk) og 6,7-liters Paccar PX-7-motor (172 kW / 234 hk til 239 kW / 325 hk) tilgjengelig. Mot slutten av 2016 ble disse motorene forbedret med ny programvare og optimalisert drivstoffsystem. Resultatet var en økning av maksimalt dreiemoment på 5 til 12 % sammenlignet med det som var tilgjengelig tidligere.

Økningen forekommer ved 100–200 lavere o/min. Maksimalt dreiemoment for motorene PX-5 og PX-7 ligger nå på henholdsvis 850 Nm (ved 1200–1500 o/min) og 1200 Nm (ved 1100–1700 o/min). Effekten til PACCAR PX-7-motoren har økt med 8 kW (11 hk).

Ved å dra nytte av de nye, raskere bakakselutvekslingene på opp til 3,31 : 1, reduseres motorturtall med 150 til 200 o/min ved optimal hastighet. Kombinert med motorinnovasjonene gir denne drivlinjeoptimaliseringen drivstoffbesparelser på opp til 6 %, mens førerkomforten forbedres ytterligere av lavere motorstøy.

Girkasser og akselavstander

Daf tilbyr et utvalg av manuelle og automatiske 5-, 6-, 9- og 12-trinns girkasser i den nye LF-serien. I tillegg kan helautomatiske girkasser og Allison automatisk girkasse velges på de kraftigste versjonene av PX-7 med brukstilpassede girprogrammer.

Det at Daf LF kan konfigureres godt til all individuell bruk, kan også sees i det store utvalget av akselavstander som er tilgjengelig, med lengder på opp til 6,9 meter.

Dette gir rom for påbyggslengder på mer enn 9 meter. Videre gir den lange akselavstanden rom for drivstofftank volum på opp til 1240 liter, skriver DAF i en pressemelding.

Påbyggmuligheter

I tråd med Daf Transport Efficiency, introduserer DAF nyskapninger som forsterker LFs påbyggervennlighet. Disse omfatter nye braketter som kan festes til påbygget (Body Attachment Modules – BAM), som gjør det lettere å feste påbygg eller utstyr. I tillegg finnes det nå spesifikke opplegg for festing av skap med bakløfter, tank med underramme eller tippvogn.

DAF gir deg nå enda flere valgmuligheter for akselavstand og overheng bak på LF. Kombinasjonen av for eksempel en lengre akselavstand og kortere overheng gjør det enklere å montere et påbygg for avfallsinnsamling.

Krom og farger

Det utvendige designet av nye LF, har mange av de samme egenskapene som gir de nye CF og XF. Blant annet kromstriper på grillen og ett nytt logopanelet med bokstavene «Daf» i kromutforming.

Den nye LF har i tillegg et valgfritt nedre vindu i passasjerdøren. Dette vinduet optimaliserer sikt på passasjersiden i byområder. Føreren kan nå enkelt se syklister og fotgjengere på utsiden av førerhuset.

Det nye interiøret til LF har nye «varme og delikate farger som skaper et miljø der alle førere føler seg hjemme», ifølge Daf.

Førerinformasjonspanelet (DIP) har også fått nytt design. Endringer i grafikken gjør meldingene klarere, og knottene har en «moderne skrifttype som gir instrumentene et friskt utseende».

Daf Connect-system

Daf tilbyr også Daf Connect på nye LF; et system for bilparkadministrasjon gir bileieren innblikk i ytelsen til kjøretøyer og førere i sanntid. Informasjon om kjøretøyets plassering, drivstofforbruk, kjørelengde, operativ utnyttelse og motorens tomgang er presentert tydelig i et nettbasert «dashbord», som kan tilpasses individuelle førerkrav.

Detaljerte rapporter for drivstoff kan enkelt genereres, og Daf Connect forenkler sammenligninger av nåværende og tidligere data for kjøretøy og førere. «Live Fleet»-funksjonen gir bileieren et programmerbart utvalg av nyttig informasjon om kjøretøy, ruter og kjøretid for optimalisering av bilparkplanlegging og bruk.

Daf Connect gjør det mulig for bileieren å planlegge vedlikehold og reparasjoner på en så effektiv måte som mulig og dra nytte av tilpassede råd fra DAF Connect.

Mange «bokstavkjeks»

Daf LF (fra 8 tonn GVW og med luftfjæring på bakakselen) leveres som standard med Advanced Emergency Braking System (AEBS), Forward Collision Warning (FCW), Adaptive Cruise Control (ACC) og Lane Departure Warning System (LDWS).

AEBS og FCW forhindrer kollisjon i en nødssituasjon ved å koble inn bremsene automatisk hvis det blir nødvendig.

Adaptive Cruise Control (ACC) justerer automatisk hastigheten på lastebilen for å tilpasse hastigheten til kjøretøyet foran. Resultatet er at sikker avstand opprettholdes mellom de to kjøretøyene. Slik kan fartsholderen brukes så mye som mulig, noe som igjen gir fordeler innen drivstofføkonomi. Lane Departure Warning (LDWS) fungerer sammen med et kamera som er montert på frontruten. Hvis lastebilen utilsiktet kjører utenfor filen sin, får føreren en hørbar advarsel.

Powered by Labrador CMS