Green Cargo hentet Cargolink-topp

Cargolink-sjef Kjell Owrehagen er ansatt til å håndtere Green Cargos aktiviteter i Norge.

Publisert Sist oppdatert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

- Owrehagens kunnskap om transportbransjen og det norske markedet blir en svært viktig ressurs for vår Norges-satsing, sier Green Cargos VD Jan Kilström.

Igjen fremstår det svenske jernbaneselskapet som Nordens største på jernbanelogistikk og viktigste godstransportør på skinner.

Green Cargo har hittil hatt en ganske liten del av Norges jernbaneaktiviteter, i motsetning til i Sverige og Danmark.

Nå ekspanderer imidlertid selskapet i Norge med ambisjoner om å øke aktiviteten på norske skinner allerede 18. mars, når Cargolink avvikler.

Velkommen

- Kunder i det norske markedet har kontaktet Green Cargo med ønske om at vi utvider virksomheten, sier Kilström som også forteller at Cargolinks avvikling har fremskyndet det svenske jernbaneselskapets planer om økt aktivitet i Norge.

Cargolink har vært Norges nest største jernbaneaktør og trafikkerer de fleste større strekningene daglig.

Green Cargo kjører ca. 400 godståg hvert døgn i Sverige og erstatter dermed ca. 10.000 lastebilstransporter på veinettet. Det svenske jernbaneselskapet trafikkerer ca. 270 steder i Sverige og Norge. Via samarbeidspartnere når Green Cargo store deler av Europa.

Green Cargo eies av den svenske stat. Konsernet har 2000 ansatte og har en årsomsetning på 3,9 milliarder svenske kroner.

Kjell Owrehagen begrunner Cargolinks stopp med usunn konkurranse. Han fremhever at selskapet har jobbet under svært krevende konkurranseforhold, og at jernbane-Norge mer enn andre sektorer er preget av statlig byråkrati.

Nå gjennomfører Cargolink en kontrollert avvikling fram til påske. Cargolink-sjef Kjell Owrehagen tiltrer imidlertid stillingen i Green Cargo umiddelbart.

- Det er særdeles gode nyheter at Green Cargo tar et kraftigere grep i godsfremføringen på norske skinner, sier kommunikasjonssjef Bjørn Thorvaldsen i PostNord til Mtlogistikk.

- Vi går selvsagt i dialog med Green Cargo, understreker han.

Powered by Labrador CMS