Markedssjef i Trondheim Havn, Kirsti Østensjø, her avbildet sammen med  havnedirektør Einar M. Hjorthol. Foto: Per Dagfinn Wolden.
Markedssjef i Trondheim Havn, Kirsti Østensjø, her avbildet sammen med havnedirektør Einar M. Hjorthol. Foto: Per Dagfinn Wolden.

Flere kjøretøy kommer sjøveien til Trondheim

Stadig flere personbiler, traktorer, bobiler og containarisert gods på traller ruller som aldri før over kai i Trøndelag, melder Trondheim Havn.

- Første mai var en travel dag på Trondheim Havn. Et 50-talls bobiler, traktorer og busser skulle losses på arbeidernes merkedag. Det er LNG-skipet «Kvitnos» som først tok over RoRo-rampa, da Hurtigruta har forlatt kai. I kveldstimene seilte Sea Cargos «Astrea» og «Express» inn til Pir 1 for å losse.

I tur og rekke

- Vi har hatt flere skipninger i vår med personbiler. Havneområdene på Pir 1 og Pir 2 i Trondheim, er ideelle for dette. Vi har god kapasitet og plass til mellomlagring av biler på området, og den sentrale beliggenheten gjør at det er kort vei for videre transport til de største bilforhandlerne i regionen, forklarer Kirsti Østensjø, markedssjef i Trondheim Havn.

Effektiv transport

RoRo er en effektiv lasteform: Med en rampe mellom båt og kai, kan lasten rulles over kai uten større kranoperasjoner og ekstra bistand. Det gjør at logistikken blir både rimeligere og mer effektiv, hevder Trondheim Havn.

- Omlasting skjer på samme kai som Hurtigruta anløper to ganger daglig. Det gjør det mulig å splitte større RoRo-laster og sikre videre distribusjon med båt til andre deler av landet. RoRo er velegnet for nærskipsfart og reduserer både trafikkrisiko, og miljøutslipp, legger Østensjø til, på Trondheim Havn sine nettsider.

Til toppen