Heftig lastebilkrangel

Per Olav Lundteigen tordnet mot både egne og opposisjon på NLFs debattmøte mandag kveld.

Publisert Sist oppdatert

Opposisjonspartiene Frp og Høyre spriker i synet på hvordan en skal løse lastebilnæringens utfordringer.

Krevde svar

Lastebilgeneral Geir A. Mo krevde politiske svar da han ledet NLFs debattmøte om norsk godstransportnærings fremtid på Havnepuben i Arendal.

Norges Lastebileier-Forbund (NLF), Region 4 (Aust-Agder, Vest-Agder og Rogaland) inviterte til politisk samferdselsdebatt, som et vorspiel til valgkampens store partilederdebatt.

Hva vil en ny regjering gjøre med kabotasje og sosial dumping, konkurransevilkår og hvordan påvirker EU/EØS næringens premisser? Var sentrale spørsmål.

Blant deltagerne var Freddy De Ruiter (Ap), Ingjerd Schou (H), Per Sandberg (Frp) og Per Olaf Lundteigen (Sp).

Cowboyene må vekk

– EØS-avtalen må sies opp for å stoppe fri flyt. Det ønsker også samferdselsminister Marit Arnstad. Men hun får ikke med seg Arbeiderpartiet. EØS-vennlige partier som Ap og Høyre bidrar til at den ene yrkesgruppen etter den andre overtas av lavtlønte utlendinger, tordnet Lundteigen.

Cowboyene vekk fra norske veier

– Vi har virkemidlene, men det kan selvfølgelig diskuteres om vi har vært flinke nok til å håndtere dem. Det er imidlertid en dårlig løsning å si opp EØS-avtalen. Det er likevel fullt mulig å bekjempe kabotasje og sosial dumping. Vi må lete etter virkemidler for å få cowboyene bort fra norske veier. Men jeg tviler på om vi makter å etablere et vanntett system, sa Freddy De Ruiter.

– Åtte år med rød-grønn regjering har bare forverret situasjonen for norsk lastebilnæring. Vi må se på muligheter for å ta noen grep med EØS-avtalen for å skape bedre handlingsrom, understreket Frps Per Sandberg.

Ansvarliggjøring

Både Sandberg og De Ruiter understreket betydningen av å ansvarliggjøre transportkjøper.

– EØS-avtalen må beholdes. Derimot må vi jobbe for bedre virkemidler i en fri konkurranse. De rød-grønne driver ansvarsfraskrivelse og har gjort svært lite i løpet av åtte år, sa Schou.

Lastebilgeneral Geir A. Mo kunne imidlertid glede seg over at politikerne ønsket lastebilnæringen velkommen til diskusjon om de kom i regjeringsposisjon etter 9. september, nettopp for å etablere mer verdige forhold for godstransporten.