NYKOMMERNE: Seks Manitou ­teleskoplastere med hevet bom ­markerte overtagelsen på Ahlsell-­anlegget i Nordkisa.
NYKOMMERNE: Seks Manitou ­teleskoplastere med hevet bom ­markerte overtagelsen på Ahlsell-­anlegget i Nordkisa.

Overleverte seks Manitou teleskoplastere

NORDKISA (AT.no): Det var folksomt fredag 24. januar på Ahlsells sentrallager i Nordkisa da Hesselberg Maskin overleverte seks nye Manitou MLT 741 teleskoplastere.

Publisert

Samtidig startet også opplæringen på de nye maskinene, og på slutten av dagen kom den tradisjonelle marsipankaka på bordet.

Manitous teleskoplastere er langt fra noen ukjent maskin for Ahlsells maskinkjørere på kjempeanlegget i Nordkisa.

De seks nykommerne avløser en tidligere Manitou MLT 735 teleskoptruck-serie på sju maskiner, og opplegget hos Ahlsell er klart:

- Vi kjører teleskoplasterne våre ca. 2500 timer i året, og hver leieperiode går over tre år. Da går vi ut til leverandører og ber om tilbud som vurderes før vi inngår ny leieavtale. Før beslutning om avtale tas, har vi gjort solid forarbeide, sier assisterende eiendoms og vedlikeholdssjef Thomas Ødegård.

TRADISJON: Pyntet marsipankake er en hyggelig tradisjon når nye maskiner skal overrekkes.
TRADISJON: Pyntet marsipankake er en hyggelig tradisjon når nye maskiner skal overrekkes.

- Solid forarbeide, forklar?

- Maskinførerne på sentrallageret vårt her i Nordkisa går inn og ut av maskinen opptil 300 ganger om dagen når de har plukkjobber. Derfor legger vi stor vekt på å få deres mening fra tester av aktuelle maskiner før vi tar beslutningen om hvem som får kontrakten. I tillegg kommer selvfølgelig pris, kvalitet og øvrige krav som ligger klart i anbudsdokumentene.

Vellykket overrekkelse og opplæring slår dette firkløveret fast. Fra venstre: Hans Arthur Sandum, Thor Tveter (Hesselberg), Tor Øyvind Pettersen og Thomas Ødegård.
Vellykket overrekkelse og opplæring slår dette firkløveret fast. Fra venstre: Hans Arthur Sandum, Thor Tveter (Hesselberg), Tor Øyvind Pettersen og Thomas Ødegård.

Testperioden viktig

Det var stor interesse og trangt om plassen da de nye teleskoptruckene ble gjennomgått.
Det var stor interesse og trangt om plassen da de nye teleskoptruckene ble gjennomgått.

Driftssjef Hans Arthur Sandum er helt på linje med Thomas Ødegård om nødvendigheten av å få maskinførernes innspill. De har nødvendig kunnskap og et grunnlag for å vurdere nye maskiner opp mot de som er i drift. Førerne oppdager raskt endringer og nye forbedringer som er gjort.

Daglig kommer det inn et 30-talls biler til anlegget og ut går det 45 biler med varer.
Daglig kommer det inn et 30-talls biler til anlegget og ut går det 45 biler med varer.

Manitou gikk nok en gang seirende ut, og Hesselberg Maskin fikk avtalen. Alle seks maskinene er like i den nye Manitou MLT 741-serien. De har fått ny hytte, har et lavt innsteg og god sikt. I tillegg beholder Ahlsell en av de fire tidligere modellene MLT 735 som reservemaskin. De tre øvrige som nå byttes ut var modellen MLT 741-140.

- Den typen vi har valgt er en all-roundmaskin som kan utføre tyngden av løfteoppdrag på anlegget. Maskinene veier 7850 kg, de har en løftekapasitet på 4100 kg, og en løftehøyde på 6,9 meter. Alle maskinene har også fått installert strømomformer og braketter for dataskjerm, tastatur og printer. Fordelen med like maskiner er at opplæringen blir lik, bruken er den samme og om en maskinfører skal over på en annen maskin er det den samme han kjenner. Dette gir oss stordriftsfordeler, sier driftssjef Sandum.

Stor aktivitet

For å ta seg av tyngre kolli, har Ahlsell også skaffet to større Volvo hjullastere på anlegget. Disse håndterer blant annet pakker med store dimensjoner av trykkrør for tappevann og ferdiglastede Ahlsell Containere.

Som en tverrfaglig grossist som kan levere varer til alle fag, er Ahlsell enerådende, men innenfor de forskjellige fagene har vi mange konkurrenter. Eksempelvis utgjør Ahlsells VA-omsetningen ca. 1,1 mrd. kroner av en omsetning på 6,5 mrd. kroner i selskapet totalt.

- Aktiviteten er høy på anlegget. Daglig får vi inn et 30-talls lastebiler med varer som losses og sorteres. Normalt kommer det inn ca. 450 europaller fullastet, og 10-12 biler med avløpsrør. Ut igjen fra anlegget går det daglig 45 biler med varer. Derfor trenger vi effektive maskiner for å laste- og losse. Nok en gang ble det Manitou teleskoplastere. At Hesselberg Maskin også bygger sitt nye anlegg like ved ser vi heller ikke på som noen ulempe, sier Ødegård med et smil.

Selvfølgelig falt meldingen i god jord hos Hesselbergs Manitou-salgssjef Thor Tveter som sammen med instruktører var på plass ved overrekkelsen og påfølgende opplæring på de nye teleskoptruckene.