Årets jury, fra venstre: Vikki Nathalie Walle-Hansen, Monica Solberg, Roy Andre Tollefsen, Kristin Dahl Hoffmann (juryleder), Torkel Johannessen, Ingvild Moen og Arnulf Refsnes

Her er netthandelsfinalistene

For 16. år på rad kårer Posten og Bring Norges beste nettbutikker.

Publisert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Finalister:

Omsetning over 50 millioner kroner:
Get Inspired
Fjellsport
Linda Johansen

Omsetning under 50 millioner kroner:
Sapatos
Apotera
Zizzi

I år kåres «Årets nettbutikk» i to klasser: Nettbutikker med omsetning over og under 50 millioner. Denne gang valgte juryen å «stress-teste» de beste nettbutikkene ved å prøvekjøpe, kontakte kundeservice og returnere varer under Black Friday og julehandelen. Nettbutikker som forstår målgruppen sin har utmerket seg. De gir en enkel og god opplevelse gjennom hele kjøpsreisen til varen er returnert, skriver Posten i en pressemelding.

Get Inspired, Fjellsport og Linda Johansen er finalister til å bli «Årets nettbutikk» over 50 millioner, mens Sapatos og Apotera kjemper mot Zizzi om å bli «Årets Nettbutikk» under 50 millioner.

Prisene kåres av en uavhengig jury, bestående av folk med kompetanse fra ulike deler av netthandelssfæren.

- Juryen har vurdert butikkene etter fire hovedkriterier: Kjøpsopplevelse, forretningsmodell, innovasjon og markedsføring. I tillegg må en rekke grunnkrav være oppfylt. Ca 1200 nettbutikker har vært med i prosessen. Juryen har hatt en grundig gjennomgang av ca 200 nettbutikker, og har prøvekjøpt og returnert hos 18 nettbutikker. Vi har hatt mange gode diskusjoner før vi konkluderte hvem som er årets seks finalister, sier juryleder Kristin Dahl Hoffmann.

Finalistene i hver av kategoriene inviteres til en finalerunde med juryen, for å overbevise om at akkurat de er verdige vinnere.

- Vi gleder oss til å bli enda bedre kjent med finalistene. Norske nettbutikker bør se til finalistene for inspirasjon og lærdom. De er alle foregangsaktører i sine bransjer. I tillegg til å oppfylle juryens grunnkrav som for eksempel gode produktbeskrivelser og bilder, søkeordsoptimalisering og enkel navigering, har de en forståelse for kundebehov og en lidenskap som skinner gjennom, forteller Dahl Hoffmann.

Kåring av årets nettbutikk vil skje 10. februar. På grunn av korona blir det planlagte fysiske arrangementet erstattet av et webinar med mulighet for faglig påfyll og ikke minst kåringen av årets nettbutikk. Webinaret er åpent for alle og vi håper mange vil være med å feire vinnerne digitalt, sier Dahl Hoffmann.

Powered by Labrador CMS