OVERBEVIST: Sjåfør Bjørn Larsen er meget godt fornøyd med å kjøre elektrisk stortruck.
OVERBEVIST: Sjåfør Bjørn Larsen er meget godt fornøyd med å kjøre elektrisk stortruck. (Brubakken)

Leverte debut-trucken

De aller første truckene fra det nye merket Merlinum er levert i Norge.

Merlinum ble lansert som et helt nytt truckmerke i samarbeid med Brubakken høsten 2016. Det har tatt tid og hard jobbing med å introdusere den nye elektriske stortrucken i markedet, men nå har det løsnet forteller salgssjef hos Brubakken, Thormod Johansen.

Den første trucken ble levert til Norsk Stål Tynnplater på Øra i Fredrikstad i februar, og truck nummer to er straks på plass ved bedriftens anlegg på Øra i Fredrikstad.

- Vi har hatt dieseltrucker tidligere, men nå hadde vi lyst til å prøve noe elektrisk. Vi har hatt et samarbeid med Brubakken gjennom mange år, og de introduserte oss for Merlinum, forteller vedlikeholdsleder hos Norsk Stål Tynnplater, Ketil Hellstrøm til MT.

- Har tatt tid

Truckene som er levert er av typen Merlinum EA7-600. Dette er en robust, elektrisk gaffeltruck med løftekapasitet på sju tonn og lastsenter på 600 mm. Den produseres i den svenske truckmetropolen Ljungby, der erfarne truckfolk med bakgrunn hos Svetruck og Kalmar har startet det nye merket.

Alf Runar Frydenlund og Thormod Johansen fra Brubakken under lanseringen av Merlinum.

- Det har jo tatt litt tid. Alt nytt er jo litt skremmende de fleste, men nå begynner det å løsne. Vi har hatt den snart rundt hele Norges land på prøving og fått gode tilbakemeldinger, forteller Thormod Johansen.

I tillegg til de to truckene som skal gå hos Norsk Stål Tynnplater, skal det også leveres en truck til Boliden Odda. Dette er en seks-tonns truck. Alle truckene er leid ut på Brubakkens totaleie over sju år, det vil si med alt inkludert i leieprisen.

Norsk Stål Tynnplater er et stålservicesenter eid av de internasjonale stålgiganten Tata Steel. I Fredrikstad kommer coiler med stål inn, og det produseres stålplater etter mål som går til kunder i Norge og Sverige. Totalt produseres det rundt 70.000 tonn stålplater årlig ved anlegget som har 40 ansatte.

Merlinum

Lengde: 3780-3980 mm

Bredde: 2000 mm

Hastighet: 23 km/t

Løftehastighet: 0,41 m/s

Senkehastighet: 0,40 m/s

Batteristørrelse: 1240-1680 Ah

Lastekapasitet: 6-9 tonn

Løftehøyde: 4250 mm (standard)

To skift

Merlinum-truckene skal gå to skift. Det første fra 06-14, så byttes det batterier før truckene igjen kjøres til 23 på kvelden. Truckene skal i hovedsak løfte stålplater fra produksjonen til lager og videre fra lager til lastebiler.

Maskinen håndterer på en vanlig dag 10-15 trailere, noe som tilsvarer rundt 200 tonn gods. På  dager med mest trafikk, kan dette komme opp i 450 tonn daglig.

- Man er jo alltid litt skeptisk til nye ting. Men vi fikk en truck på prøvekjøring og vi ble overbevist om at det var noe å satse på. Våre erfarne trucksjåfører syntes de var fine å kjøre, og ett batteri holder fint i ett skift med maks belastning, forteller Ketil Hellstrøm.

KRAFTIG: Merlinum kommer med løftekapasitet fra seks til ni tonn. Hos Norsk Stål Tynnplater skal to sjutonnere gå gå to skift. Bilde: Brubakken

Stille og behagelig

Han tror at truckene vil bidra til et bedre arbeidsmiljø, siden man nå helt slipper støy og utslipp fra forbrenningsmotorer ved anlegget.

- Truckførerne vil få et roligere og mer behagelig arbeidsmiljø, sier Hellstrøm.
Merlinum-truckene er tilgjengelig med løftekapasitet fra seks til ni tonn med et lastsenter på 600 mm. Det finnes i tillegg en 8-tonner med lastsenter på 900 mm. Produsenten har lagt vekt på å lage en solid og robust truck med god ergonomi, som tillegg er svært stillegående både i kjøring og under løft. Det er mulig å få trucken både med tradisjonelt bly/syre-batteri og med litium-ion-batter.

Til toppen