Slik ser ammoniakk-skipene til Viridis Bulk Carriers ut på tegnebrettet.

Skal bygge fem ammoniakk-skip

Viridis Bulk Carriers har fått en prinsipp-godkjenning (AIP), en ny standard for nullutslipp short sea bulk logistikk ved å bruke ammoniakk som drivstoff.

Publisert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Godkjenningen fra Bureau Veritas er en stor milepæl, som muliggjør bruk av ammoniakk som drivstoff for å redusere utslippene i den maritime industrien, opplyser Viridis Bulk Carriers i en pressemelding.

Godkjenningen er et viktig skritt mot å kunne bestille den første serien med skip. Viridis Bulk Carriers forventer å plassere bestillinger av skip i løpet av 2023, med leveranser som starter i 2025.

I første omgang skal det bygges fem skip, og 15 verft er blitt invitert til å komme med et pristilbud.

– Vi har en formening om hva det skal koste, men jeg vil ikke si noe om pris foreløpig. Men totalt for de fem skipene, snakker vi om en investering på over én milliard kroner, forteller Karl Arthur Bræin til E24.

Samarbeid

Viridis-skipene er utviklet for å støtte befrakteres behov for lastekapasitet, og har en seilingsrekkevidde som er sammenlignbar med dagens flåte av short sea bulk skip, på over 3000 nm, og for å opprettholde mannskap og samfunnssikkerhet på nivået til konvensjonelle skip.

Selskapet har samarbeidet med åtte befraktere i «Flexbulk – NH3 Power» konsortium prosjektet for å sikre at lastekapasiteter og operasjonelle kapasiteter er like fremtidsrettede som kraftteknologien og utslippsreduksjonene. Skipsdesignet er utviklet av Kongsberg Maritime, en av verdens ledende marine teknologiselskap og ledende skipsdesigner.

– Kongsberg Maritime søker stadig etter teknologier for et grønnere hav og har derfor tatt en betydelig rolle i FlexBulk-prosjektet. Vi utvikler drivstoffgassforsyningssystemet (FGSS) og vårt skipsdesign-team er ansvarlig for alle aspekter ved neste generasjon bulkfartøydesign, inkludert general arrangement, skips spesifikasjon, hydrodynamikk, stabilitet, sikkerhet, maskineri og elektriske aspekter. Vi er inspirert av Viridis Bulk Carriers' strategi om å ikke ta en vent-og-se-tilnærming til avkarbonisering, men å samarbeide med kunder som tar verdibaserte valg for å redusere CO₂-utslippene i sin logistikkverdikjede. Vi vil bruke våre erfarne team for å sikre et sterkt fokus på sikkerhet med spesielle tiltak for å begrense risikoen, og sikre at det er likt det som finnes på konvensjonelle skip, sier Einar Vegsund, direktør for skipdesignløsninger hos Kongsberg Maritime.

Bunkring-samarbeid

Viridis Bulk Carriers er også et medlem av konsortiet «Ammonia Fuel Bunkering Network», som vil bygge et bunkringsnettverk i Skandinavia i samarbeid med Yara. Den første bunkringsterminalen vil bli levert i 2024 som en del av det Grønn Plattform støttede prosjektet. Yara har forhåndsbestilt ytterligere 15 bunkringsterminaler for det skandinaviske markedet. Dette sikrer leveringssikkerheten for ammoniakk drivstoff til Viridis Bulk Carriers-flåten.

– Vi er veldig fornøyde med samarbeidet vi har hatt med Bureau Veritas gjennom godkjennelsesprosessen. Prinsipp godkjennelsen fra Bureau Veritas er en stor milepæl for Viridis og vil gjøre det mulig for oss å bevege oss mot byggefasen. Med EU og IMO som øker sine utslippsreduksjonsmål, vil Viridis-skipene oppfylle disse og være i stand til å gi befraktere overlegne reduksjoner av klimagassutslippene i deres logistikkverdikjede, sier Espen Nordstrøm hos Viridis Bulk Carriers.

Powered by Labrador CMS