Einrides første oppdrag i UK er transport mellom Walker's produksjonsanlegg i Leicester og Coventry.

Gjør 1,2 millioner kilometer grønne – på feil side av veien

I samarbeid med Pepsi skal den svenske lastebilinnovatøren Einride frakte britisk potetgull uten utslipp.

Publisert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Svenske Einride leverer både elektrisk og autonom lastebilteknologi, og går nå inn i det britiske markedet. Den først kunden i UK er PepsiCo.

PepsiCo skal bruke oppkoblede elektriske lastebiler mellom sine produksjonsanlegg i Leicester og Coventry, der Pepsi lager potetgull under merkenavnet Walker’s.

I løpet av avtaleperioden på tre år, skal den elektriske lastebilflåten til Einride kjøre mer enn 1,2 millioner kilometer, som tidligere ble kjørt av diesel-lastebiler. Flåten styres av Einrides smarte Saga-plattform og vil over perioden redusere CO₂-utslipp med 1600 tonn, opplyser Einride.

Vil i netto null

I begynnelsen vil lastebilene være "vanlige" elektriske med førerplass, men målet på sikt er å introdusere førerløse modeller.

PepsiCo jobber hardt med å kutte sine klimagassutslipp, og har et mål om å gå i netto null innen 2040.

– Vårt partnerskap med Einride er et lite men viktig skritt mot dette målet. Med denne første utrullingen, gleder vi oss til å bedre forstå den potensielle rollen elektriske lastebiler kan spille i våre transportoperasjoner, sier Archana Jagannathan, sjef for bærekraft i PepsiCo UK.

Vil rulle ut nettverk

Som i de andre landene der Einride opererer, vil selskapets «transport-økosystem» – som de kaller det – være i et nettverks om er planlagt, optimalisert og styrt gjennom plattformen Einride Saga. Systemet forenkler ifølge selskapet transportstyringen over lange distanser og fjerner ineffektivitet som ellers er typisk for bransjen. Einride tar ansvar for alle punktene i logistikken, fra smart programvare til pålitelige ladeinfrastruktur.

Einride planlegger å bygge et større nettverket for partnere og kunder etter hvert som de utvider virksomheten i UK og Irland. Tanken er at nettverket kan utvides kostnadseffektivt etter hvert som det skaleres opp med flere kunder. Nå transportvolumet har vokst til det Einride kaller «kritisk masse», vil videre utvidelse av nettverket gjøres algoritmisk, og det vil etter hvert introduseres el-lastebiler uten førerplass, som bare overvåkes fra en base.

Powered by Labrador CMS