Bilskipet Victorine var på vei til Oslo med en ladning Ford, men der var det fullt. Da ble Larvik Havn redningen.

Fullt i Drammen og Oslo – da kastet Larvik Havn seg rundt

I løpet av et døgn ryddet Larvik Havn plass til lagring av 630 nye Ford.

Publisert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

En rekke havner har fått testet seg som bilhavner, etter at det de to siste månedene av fjoråret, begynte å komme uvanlig mange nybiler til Norge. Årsaken var flere. Etterslep etter pandemien og varslet økning av avgifter på elbiler over kr 500.000 fra 1. januar, var to av hovedårsakene.

Bistår hverandre

Norske trafikkhavner er konkurrenter – men de er også gode til å hjelpe hverandre, om en havn trenger bistand av en eller annen grunn.

Som Moderne Transport tidligere har fortalt, fikk bilhavna Drammen hele 17.692 biler trillende i land i desember. Rederier, speditører, transportører, ansatte i havnen og bilimportører jobbet i høygir. Havna skaffet til veie ekstra oppstillingsplasser, men det ble likevel nødvendig å sende flere bilskip direkte til andre havner – blant annet i Stavanger, Bergen og Trondheim. Øraterminalen i Borg havn fikk i desember anløp av to bilskip. Det tredje anløpet fant sted lørdag 4. februar. Da ankom RoRo-skipet «Victorine» fra Antwerpen i Belgia.

Flere svenske havner losset også biler for det norske markedet. Deriblant havnen i Malmö, som allerede er huben for Toyota-importen i Skandinavia.

Ble omdirigert

Man trodde den gang at ting ville bedre seg når nybilene forsvant videre ut i landet. Men, det er fremdeles fullt i Norges to største bilhavner – Drammen og Oslo.

Kapteinen om bord på bilskipet «Victorine» trodde fredag, at han skulle til Oslo. Havna i hovedstaden kunne imidlertid ikke ta imot ytterligere 630 biler. Da ble en forespørsel raskt sendt til Larvik, som bråsnudde seg rundt og straks satt i gang med å gjøre plass.

Tidlig om morgenen lørdag ankom bilskipet med 630 nye biler fra Ford. Thomas Arbo Høeg hos JAS Worldwide Norway AS fortalte til lokalavisen Østlandsposten, at han hadde 14 personer og to minibusser klare på kaia, da «Victorine» ankom. Disse var sjåfører som kom fra Drammen for å bistå å kjøre i land nybilene.

Havnedirektør Jan Fredrik Jonas forteller at da bilene var vel i land, ble de kjørt over Color Lines terminal og til Ytre Revkai. Der kan bilene komme til å stå lagret i fire-seks uker. Noe som gir Larvik Havn inntekter for hver bil som kjøres i land og også leie av arealet

Losse-operasjonen gikk raskere enn ventet, ved hjelp av 14 ansatte og to minibusser.

– Gjør det gjerne igjen

Så fort et knippe biler var på plass, ble sjåførene fraktet tilbake til bilskipet, for å kjøre i land de neste. Målet var klare 80 biler i timen, men det gikk raskere. «Victorine» kunne kaste loss ved 16-tiden lørdag ettermiddag.

– En spennende operasjon vi håper å kunne utføre flere ganger, sier Jan Fredrik Jonas og markedssjef Beate Palmgren i Larvik Havn.

Fremdeles fullt

Assisterende havnedirektør i Drammen, Ivar A. Vannebo, forteller til Moderne Transport at alle nybilene som kom hit på slutten av fjoråret, har tatt noe lengre tid å absorbere i markedet enn det som var beregnet. Noen biler skal klargjøres etter kundens spesifikasjoner, før den forlater Drammen Havn. Noen går rett til utsalgssted. Nybiler settes også på lager.

-Norge ble prioritert av bilprodusentene grunnet den nye avgiften. Det kommer fremdeles nybiler inn. Det dreier seg hovedsakelig om elbiler. 80 prosent av bilene som kom inn i mars, var elektriske, forklarer han.

– Blir ikke markedet mettet?

– En del går til lager nå, ja. Det gjør noe med prisene. Kanskje såpass mye at rabatter nå vil kompensere for avgiftsøkningen som inntraff ved nyttår, sier Vannebo.

Tilbud i fleng

Atle Fach Tuverud er sjefredaktør i BilNytt.no. Han forteller til TV 2 at etter en periode på nesten tre år, der bilforhandlere kunne operere uten å gi en krone i rabatt, er det nå gode tilbud de fleste steder. Tilbudene kalles rentekampanjer, innbyttekampanjer, VM-dager og demobildager. Det som nå gjelder er å få fart på markedet. Han fastslår rett og slett at det er nå er flere biler enn kunder i Norge.

Det som gjør dagens situasjon ganske spesiell, er at mange importører registrerte opp et betydelig antall biler før nyttår – for å unngå nye avgifter. Noen av disse bilene var solgt, men langt fra alle. Det betyr at det står mange 2022-modeller som i praksis er nye, rundt hos norske forhandlere.

Og da faller bilprisene.

Powered by Labrador CMS