Miljøskipene blir fortsatt i DSDs eie selv om Eimskip nå kjøper Nor Lines.

Eimskip kjøper Nor Lines

DSD har inngått avtale om salg av Nor Lines AS til Eimskip.

Publisert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Avtalen er med forbehold om godkjennelse fra Konkurransetilsynet og forventes å tre i kraft tidlig i 2017.

Det Stavangerske Dampskibsselskap (DSD) startet prosessen med finne en strategisk løsning for Nor Lines tidlig i 2016. Etter flere krevende år er det blitt klart for oss at selskapet behøver å bli en del av en større struktur og at konsolidering er nødvendig for å videreutvikle selskapet, heter det i pressemeldingen.

Det fremheves også at DSD har blitt godt kjent med Eimskip gjennom denne prosessen, og at en derfor er overbevist om at dette er en god løsning for Nor Lines sine kunder og ansatte.

Eier miljøskipene

DSD vil fortsatt være eier av de to nye skipene, Kvitbjørn og Kvitnos, men de vil seile for Eimskip/Nor Lines.

Eimskip er et tradisjonsrikt selskap på Island og er notert på Nasdaq Island. Selskapet ble stiftet i 1914, har en global virksomhet spredd over 19 land, og sysselsetter over 1600 ansatte.

DSD vil etter dette fokusere på kollektivtransport gjennom datterselskapene NORLED AS og TIDE ASA, samt internasjonal Shipping.

Mer effektiv

– Oppkjøpet av Nor Lines er et stort steg i å utvide tjenestetilbudet og styrke de nåværende tjenestene til Eimskip i Norge. Vi opererer for tiden syv sidelastede kjøleskip i Norge, som går mellom Norge, Nederland og Storbritannia. Oppkjøpet vil øke vår effektivitet siden vårt seilingssystem vil rekke over Østersjøen og Tyskland. Vi ser frem til å jobbe med de ansatte i Nor Lines med å forbedre effektiviteten til de to selskapene, sier konsernsjef Gylfi Sigfússon i Eimskip i en pressemelding.

Krevende

Etter flere krevende år ble det klart for DSD at Nor Lines måtte bli del av en større struktur.

I fjor hadde Nor Lines et negativt resultat før skatt på over 50 millioner kroner av en omsetning på drøye milliarden.

Toppsjef Tor Arne Borge sa i mai opp sin stilling i Nor Lines.

Etter salget vil DSD konsentrere seg om kollektivtransport gjennom datterselskapene Norled og Tide, i tillegg til internasjonal shipping.

DSD eies av Folke Hermansen AS, hvor Yuhong Yin Hermansen, enke etter Folke Hermansen, er største aksjonær.

Konsernet består av selskapene DSD Shipping, Nor Lines og Norled. Er også største eier i Tide.

Powered by Labrador CMS