DB Cargo har 70.000 godsvogner. I løpet av få år blir alle digitale og knyttet opp mot nettet.

Gjør 70.000 godsvogner digitale

Kundene ønsker økt synlighet og oversikt. Derfor utstyrer DB Cargo 70.000 godsvogner med sensorer og telematikk.

Publisert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

DB Cargo er Europas største operatør av godstog, og har startet en omfattende digitaliseringsprosess. Innen 2020 skal alle selskapets 70.000 godsvogner i Tyskland utstyres med smartteknologi. 1000 vogner har allerede fått utstyret installert.

Investeringen koster ifølge DB Cargo «flere titalls millioner euro», men GPS- og annen sensorteknologi vil gi kundene en direkte nytte, mener selskpaet.

GPS muliggjør selvsagt direkte og konstant sporing av vogner og gods og kan derfor lettere kalkulere forventet leveringstidspunkt underveis. Videre kan sensorene gi informasjon om vognene er fulle eller tomme, om temperatur og fuktighet i vognen.

Slik informasjon er viktig for å sikre effektive forsyningskjeder for kundene, mener DB Cargo, og trekker fram transport av store papirruller som et eksempel. Er papirrullene for fuktige når de kommer fram til et trykkeri, kan de ikke brukes umiddelbart. Sensorene vil også kunne overvåke rystelser og slag som oppstår ved skifte av vogner.

- I en stadig mer digitalisert verden forventer kundene en høy servicegrad. De vil vite, i sanntid, hvor godset deres er, når det vil ankomme og i hvilken tilstand, sier Roland Bosch, CEO i DB Cargo.

- Derfor ettermonterer vi digital teknologi på hele flåten vår, sier Bosch.

Han forteller videre at samtlige vogner skal utstyres med nye bremser som halverer støy i forbindelse med bremsing. To tredjedeler av vognene er allerede utstyrt med de nye bremsene.

Powered by Labrador CMS