Storinvestering for Borg Havn

Helelektriske LBS 420 E er den siste utvidelsen av Liebherrs mobile havnekranproduktserie – og nå har Borg Havn IKS bestilt Norges første.

Publisert Sist oppdatert
Fra kontraktsignering i Rostock. Havnedirektør Tore Lundestad til høyre sammen med Liebherrs representant.
Fra kontraktsignering i Rostock. Havnedirektør Tore Lundestad til høyre sammen med Liebherrs representant.

- Den nydesignede maskinen er en rent elektrisk drevet portalkran. Krana er en universal allrounder og en viktig ressurs for håndtering av alle typer last, fra containere til bulk, stykkgods og tunge løft opp til 124 tonn. Det er en fremtidsrettet maskin, som er designet for havner og terminaler med elektrisk infrastruktur, forteller havnedirektør Tore Lundestad.

Ankommer neste år

Kontrakten med Liebherr ble inngått onsdag 16. mars. Krana skal bygges ved fabrikken til Liebherr i Rostock i Tyskland, og har en kostnad på cirka 50 millioner kroner.

Krana som skal levers til Borg Havn kan løfte opptil 124 tonn.
Krana som skal levers til Borg Havn kan løfte opptil 124 tonn.

- Dette er en stor investering for Borg Havn, men å foreta en fornyelse og modernisering av kranparken vår, i tråd med aktiviteten i havna, er helt avgjørende sier Lundestad.

Krana skal etter planen leveres høsten 2023. Den vil bli levert med skip og løftes ferdig montert på kaia på Øraterminalen i Fredrikstad.

Jobber mot nullutslipp

Den nye havnekrana skal kunne benyttes ved alle havneoperasjoner på Øraterminalen.

- På sikt vil den erstatte dagens ship-to-shore-kran, som ble kjøpt brukt fra Oslo Havn i 2008, forteller Lundestad.

Han legger til at den nye krana hensyntar målet om en nullutslipp havn innen 2030.

- Vi har valgt en skinnegående kran, som går på elektrodrift og er støysvak. Dette for å gjøre krana så miljøvennlig og skånsom for omgivelsene som mulig, avslutter havnedirektøren.

Powered by Labrador CMS