Kion Group lager både Still og Linde gaffeltrucker. Nå vil begge merkene havne hos samme forhandler i Norge dersom Hesselbergs oppkjøp av Still Norge går i orden.
Hesselberg kjøper Still Norge
Overtakelsen, som er godkjent av Konkurransetilsynet, vil bety at Kion Groups to gaffeltruckmerker Still og Linde samles i ett firma.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Annonse
Tyske Kion Group er leverandør av en lang rekke ulike
merkenavn innen internlogistikk. De største på gaffeltrucksiden er Linde og Still.
Samtidig eier Kion Group den store amerikanske leverandørene av
logistikksystemer og software Dematic.
ORDKNAPP: CEO i Hesselberg Andreas Corwin bekrefter at det inngått en intensjonsavtale om kjøp av Still Norge.
I Norge har truckene fra Linde blitt solgt av Hesselberg
Truck, som ved nyttår ble slått sammen med Sigurd Hesselbergs AS sine andre
datterselskaper til ett selskap: Hesselberg AS.
Still-truckene ble lenge solgt av Andersen Truck i Norge, før
Still Norge ble etablert som rent datterselskap av tyske Still GmbH i 2016.
– Intensjonsavtale
I desember i fjor inngikk Hesselberg en aksjekjøpsavtale med
Still GmbH hvor Hesselberg vil kjøpe alle aksjene i Still Norge AS. Ervervet utløser
meldeplikt til Konkurransetilsynet i lys av partenes samlede omsetning i Norge
og overlapp i flere markeder – først og fremst knyttet til salg, service og
utleie av gaffeltrucker.
– Vi har inngått en intensjonsavtale, som nå er til
behandling hos Konkurransetilsynet. Utover det er det ikke så mye jeg kan
kommentere, sier CEO i Hesselberg Andreas Corwin til MT / Logistikk Inside.
Samlet truck-omsetning på over 800 mill.
Hesselberg Truck, som frem til sammenslåingen 1. januar
håndterte salg av Linde-trucker samt materialhåndteringsmaskiner fra CSV Ferrari,
hadde i 2022 en omsetning på 556 millioner kroner med rundt 130 medarbeidere,
mens Still Norge samme år omsatte for 247 millioner kroner og rundt 53 årsverk.
Hele Hesselberg-konsernet har en omsetning på snaut to milliarder kroner og
rundt 340 ansatte.
Oppkjøpet måtte gjennom behandling hos
konkurransetilsynet. I et brev til Konkurransetilsynet argumenterer Hesselbergs
representant advokatfullmektig Håvard Henriksen i CMS Kluge Advokatfirma, at oppkjøpet
ikke vil være egnet til å begrense konkurransen i markedet for salg, service og
utleie av gaffeltrucker, selv om de to selskapene til Ssammen vil ha en
markedsandel over 20 prosent.
Og etter kort behandling ble det klart at Konkurransetilsynet ikke ville gripe inn mot oppkjøpet.
Bjørn Reinsbakk, country manager i Still Norge, har så langt
ikke hatt anledning til svare på våre henvendelser.
Både Still og Linde er tyske gaffeltruckmerker. som ligger under Kion Group. Still har hovedkontor og produksjon i Hamburg, mens Linde har base i Aschaffenburg nær Frankfurt. Begge merkene er kjent for å være av premium kvalitet og i det øvre pris-sjiktet.
I tillegg til Linde og Still inngår Baoli, Fenwick, Voltas og OM i Kion Group, noe som gjør konsernet til den nest største leverandøren av gaffeltrucker på verdensbasis, bak Toyota Industries.