Kostnaden gikk opp 1300 prosent

Nordic Toy Team AS i Drammen har opplevd at prisen for å få en 40 fots container fra Kina og til Norge har økt opp til 1.300 prosent fra det prisen på samme container var i august 2020.

Publisert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Nordic Toy Team AS er kjedekontoret tilhørende Ringo-kjeden med cirka 200 butikker i Norge og Lekextra-kjeden i Sverige med ytterligere 50 butikker. Nordic Toy Teams eget varespekter består stort sett av tradisjonelle leker innenfor kategoriene baby/småbarn, dukker og rollelek.

Nordic Toy Team AS eies av butikkene i kjeden og leverer kun varer til butikkene, som er med i kjedene Ringo og Lekextra.

Tilnærmet alt av varer de importerer kommer fra Kina. Dét betyr oversjøisk transport.

Et komplett kaos

Den globale leveringskrisen har flere årsaker, men hovedårsaken finnes i USA – som et betydelig kaos. De siste månedene har det til enhver tid lagt opptil 80 skip i kø utenfor de store oversjøiske havnene i Los Angeles og Long Beach i California. Grunnen til dette er at terminalene er fulle. Pandemien har medført tidvis nedstengning av frykt for smittespredning. Det er en mangel på arbeidskraft på terminalene. Containerskip som ankommer, får ikke losset innen rimelig tid, men blir liggende og vente – og vente. I tillegg har den landbaserte infrastrukturen i USA, nærmest brutt sammen. Kapasiteten innen veitransport og godstransport på jernbane, er overbelastet, Det er ikke nok lastebilsjåfører, trailere og annet frakteutstyr. Kapasiteten på jernbanen er sprengt og det er manko på arbeidskraft.

Alt dette betyr at containere ikke returnerer raskt nok til produksjonslandet Kina. Med mangel på tomcontainere, stiger prisene brutalt.

Lite er som normalt

Nordic Toy Team har opplevd at prisen for å få en 40 fots container fra Kina og til Norge, har steget med 1.300 prosent de siste 15 månedene.

Til tross for den ekstreme prisøkningen for å få lekene fra produsenter i Kina og frem til lekebutikkene her hjemme før jul, har den største utfordringen under den pågående globale leveringskrisen, vært en helt annen.

Ingen jevn varestrøm

– Normalt har vi fått leker, som skal ut i butikkene til jul, spredd jevnt utover hele høsten. Slik har det ikke vært i år. I år kom veldig mange containere med leker omtrent samtidig – og det har medført store utfordringer når det gjelder varemottak og distribusjon, sier innkjøpssjef Morten Aamotsbakken til Moderne Transport.

– Hvordan taklet Nordic Toy Team denne utfordringen?

-Vi står ikke selv for logistikken ut til butikkene. Vi bruker et tredjeparts logistikklager i Lier, Norli Distribusjon AS. De løste utfordringen ved å sette inn ekstra mannskap. Denne utfordringen måtte løses av flere hender som håndterer varene.

Pilen peker oppover

– Vi har hatt en god utvikling under pandemien, da mange har tilbrakt mer tid hjemme. Barnefamiliene har i tillegg feriert i Norge, noe som medfører økt behov for aktivitetsleker, avslutter Aamotsbakken.

Totalt har kjedebutikkene som stå bak Nordic Toy Team AS en samlet omsetning på om lag én milliard kroner.

Powered by Labrador CMS