DYNAMISK DUO: Under testen vår brukte vi en før-serie ETV214i som testtruck og en ETV216i i en nesten markedsklar versjon for fotografering.

Setter en ny standard

THEO TESTER: Med den nye ETV214i/216i-serien kommer Jungheinrich med økonomisk anvendelige skyvemasttrucker med gode egenskaper. Den er like effektiv som forgjengeren med mange nye fordeler.

Publisert
OPPGRADERT: Det nye displayet ermer fargerikt og gir føreren mer informasjon enn før. Tenningsnøkkelen er erstattet med innlogging via transponder, PIN-pad eller kode gjennom displayet. Det digitale gaffelkameraet (øverste display) gir et forstyrrelsesfritt og veldig klart bilde.

Som bruker, hvorfor velge en skyvemasttruck som tilbyr mer enn nødvendig for jobben? Ville det ikke vært bedre med en truck som er mer prisgunstig, men som gjør det du forventer av en? Disse spørsmålene var utgangspunktet for utviklingen av Jungheinrichs nye ETV2i-serie. Analyser av over 14.000 FMS-data (Fleet Manager System) viste at 50 prosent av brukerne ikke har behov for maksimal ytelse eller ekstremt lange kjøretider.

LAVERE: Gulvhøyden er senket fra 65 cm til 42 cm, noe som gjør at det ekstra trinnet kan fjernes og gir mer praktisk plass på fotplaten.

Med to modeller, 214i og 216i (1,4 og 1,6 tonn løftekapasitet), tilbyr den tyske produsenten en passende truck for disse kundene. For de som har 24/7-bruk eller trenger maksimal ytelse, vil Jungheinrich 3i-serien bli lansert i mai neste år.

Lavere gulv i førerhytta

Denne testen fokuserer på den fullstendig redesignede ETV214i. Ved første øyekast ligner den på den eksisterende ETV216i-modellen med integrert litium-batteri, men forskjellene blir snart tydelige. Den nye trucken har 230 mm lavere gulv i førerhytta, og setehøyden er også tilsvarende lavere. Med en innstegshøyde på bare 420 mm går man lett inn og ut fra førerplassen, og det ekstra stigtrinnet er ikke lenger nødvendig. Den nevnte FMS-analysen viser at førere i dette mindre intensive markedssegmentet ofte går av og på for å gjøre annet arbeid. I slike tilfeller er lavere høyde og god plass til føttene svært nyttig og behagelig.

PRAKTISK: FloorSpots er pent plassert inne i taket på førerhytta slik at risikoen for skader praktisk talt elimineres.

Den nye ETV2i-serien er lavere mye takket være det 100 mm mindre drivhjulet, kombinert med en litt lettere drivmotor. Sammen med de nykonfigurerte litium-modulene gir dette et lavt og romslig gulv uten hindringer og mye plass i førerhytta. For å kompensere for mulig høyere slitasje på det mindre drivhjulet, har Jungheinrich funnet et nytt og mye mer slitesterkt materiale kalt Powerthane Plus. Dekselplaten til drivhjulet gjør vedlikehold enklere og gir trucken et penere utseende. Eventuelle lakkskader er mye enklere å reparere.

BEDRE KONTRAST: Lettmonterte hjuldeksler gir ekstra beskyttelse og øker synligheten av støttearmene.

Optimal sikt

 Betyr et lavere sete også dårligere sikt over omgivelsene og støttebenene? I dette tilfellet er svare nei! ETV2i-truckene har beholdt sine lave chassis, og det luftfjærede Grammer MSG75-setet lar deg også sitte 40 mm høyere uten å miste riktig demping. I tillegg tilbyr Jungheinrich som et alternativ gule beskyttelsesdeksler for lasthjulene som både beskytter hjulene og gir bedre kontrast for bedre synlighet av støttearmene. For økt sikkerhet er skulderbeskyttelsen forbedret og blitt mer robust.

PRAKTISK: Det store oppbevaringsrommet med flaskeholder under styrekonsollen er beholdt, sammen med penneholderen ved siden av displayet og papirklipsen.

Panoramataket har blitt litt bredere og gir bedre sikt oppover. Mastene i den nye serien har forblitt uendret. Maksimal løftehøyde for ETV2i-serien er 10.700 mm med en restkapasitet på 900 kg. De som arbeider i høyder, vil ha nytte av det klare og forstyrrelsesfrie synet fra det digitale gaffelkameraet som er tilgjengelig som ekstrautstyr.

Bokstavelige høydepunkter

Et annet høydepunkt i den nye ETV2i-serien kan bokstavelig talt tas helt bokstavelig. På toppen av hyttetaket finner vi et LED-lyssystem med hvite kjørelys som gjør truckene ekstra synlige. Når føreren indikerer retning i svinger, blinker de oransje, og når trucken bremser, lyser de rødt. En indikasjon på ladestatus med en pulserende farge som viser hvor fulladet batteriet er, kan også komme snart.

ENKEL LADING: En innebygd 35Ah-lader er tilgjengelig som ekstrautstyr, som enkelt kan lade batteriet fra hvilken som helst 230V stikkontakt.

ETV2i-serien har oppdaterte litium-batterimoduler som kan bestilles i to størrelser: 230 Ah eller 460 Ah. Modulene er smart integrert og har en separat tilkobling til BMS (Battery Management System), som gir flere layoutalternativer for teknikerne. Valget av batteristørrelse avhenger av ønsket driftstid og hvor mye man ønsker å mellomlade. Den innebygde 35Ah-laderen gir alle muligheter til å lade ved enhver 230V stikkontakt. Selvfølgelig kan lading også gjøres med Jungheinrichs eksisterende utvalg av hurtigladere.

GOD SIKT: Panoramatakets synsvindu er utvidet for enda bedre sikt ved arbeid i høyden.

Display med mer info

Inne i førerhytta utmerker det nye displayet seg. Med en forbedret layout, fin fargeskjema og klarere data som løftehøyde og vektindikasjon, gir den bedre informasjon til føreren. For eksempel har den et digitalt lastdiagram som advarer om mulig overbelastning av gaflene.

Styrekonsollen er justerbar i dybden som standard, og høydejustering er også tilgjengelig som et alternativ. Rattet har forblitt uendret, det samme gjelder 180/360-graders styrekontrollene og den svært forutsigbare styreadferden som har preget Jungheinrich skyvemasttrucker i mange år. Nytt er det forbedrede oppbevaringsrommet under armlenet. Dette rommer nå også vår A4-blokk uten at den ligger på skrå.

GOD PLASS: Rommet til høyre for armlenet er forstørret og mer praktisk til bruk for A4-skriveblokker eller skriveunderlag.

Og forresten: når det gjelder mulige alternativer, tilbyr ETV2i-serien alt som den nåværende ETV216i og den kommende ETV3i-serien kan tilby, bortsett fra LoweringPRO hurtigsenkingssystemet og batteristørrelser over 460 Ah. Dette er alt fra luftfjæret sete, digitalt gaffelkamera, til USB-tilkoblinger, FloorSpots og assistentsystemer – alt er tilgjengelig.

Ytelse og driftstid

Og så er det ytelsen til den nye ETV2i-serien. Vi kan si det ganske enkelt: den er nesten identisk med ytelsen til den eksisterende ETV-serien med «Efficiency»-innstilling. Poengsummene er over gjennomsnittet sammenlignet med gjennomsnittet i skyvemasttrucksegmentet, men tydelig lavere enn toppresultatene for Drive&Lift Plus-versjonen av ETV216i. Dette er heller ikke målet, da ETV3i-serien snart vil komme på markedet for de som har behov for denne type ytelse.

Vår test viser en reell driftstid på 4,5 timer med 230 Ah li-ion-modulen, og dobbelt så mye hvis vi velger 460 Ah. Takket være den innebygde 230V-laderen er mellomlading enkelt. Om dette alternativet er riktig, avhenger selvfølgelig helt av bruken og ønsket bruksmønster.

Plusser og minuser

+

  • God ergonomi
  • Forutsigbar styring
  • God ytelse

-

  • Mer stabil senkehastighet uten last

Valget av 230 Ah li-ion-modulen gjør kjøpet eller leasing av ETV2i-serien spesielt økonomisk attraktivt. I tillegg, for de som ønsker en superkompakt skyvemasttruck, er det tilgjengelig en «Slim»-variant av ETV214i. Denne er 100 mm kortere, fordi oppbevaringsrommet under armlenet har blitt forkortet.

Konklusjon

Takket være sin lave gulvhøyde er den nye 2i-serien svært smidig i bruk og gir føreren alle fordelene med god ergonomi. Den ekstra fordelen med det lavere setet er at du opplever mindre kjørebevegelser. Kombinert med det luftfjærede setet (som er ekstrautstyr) resulterer dette i en fin arbeidsplass. Til tross for den lavere sittestillingen er sikten rundt god, og de valgfrie gule hjuldekslene er en nyttige. Som et lite minus nevner vi den tidvis varierende senkehastigheten uten last og truckens bevegelse frem og tilbake når gaflene senkes med last. Dette ser ut til å skyldes en feil i parkeringsbremsen som nå er blitt løst av fabrikken.

 

Powered by Labrador CMS