Lars Smith bygger bro mellom Norden og Kina.
Lars Smith bygger bro mellom Norden og Kina.

Lars Smith i Kina-modus

– Det er nå det gjelder å komme seg inn på det kinesiske markedet hvor e-handelen er større enn i resten av verden til sammen.

Publisert Sist oppdatert

Det forteller Lars Smith som er med på å bygge bro mellom Norden og Kina som logistikkrådgiver og en av primus motorene i Norex-teamet, et team som består av erfarne medarbeidere og eksterne konsulenter med ekspertise innen e-handel, logistikk, prosjektledelse og markedsføring.

Smith er også styreformann i Nordic E-Commerce Association (NECA), et profesjonelt nettverk som knytter Skandinavia og Kina sammen med fokus på grenseoverskridende e-handel. Han jobbet også noen år som Director Strategic Customer Partnerships (strategiansvarlig) i PostNord AS.

Med Oslo som base

Nordic Express AS (Norex) hjelper nordiske merkevarer inn på det kinesiske markedet med ekspertise og innsikt i kinesisk e-handelsløsninger. Stikkord er e-handel, logistikk, betalingsløsninger og markedsføringstjenester.

Hovedkontoret ligger i Oslo med avdelingskontorer i Beijing og Shanghai og flere varehus- og lagerpartnere i Chengdu, Ningbo, Hangzhou, Shenzhen og Hongkong.

Av samarbeidspartnere kan nevnes PostNord, SAS Cargo og TNT, samt de store kinesiske E-commerce samarbeidspartnerne for både B2B og B2C Tmall (Alibaba), JD.COM, Wechat og Xiaohongshu.

- Dette gir et solid grunnlag for å bygge bro mellom Norden og Kina, forteller Smith og fortsetter:

Her er PostNords tidligere strategiansvarlig Lars Smith (t.v.) sammen med selskapets adm. direktør Robin Olsen på Ullevaal Stadion, PostNords nye logistikkarena. Foto: Per Dagfinn Wolden
Her er PostNords tidligere strategiansvarlig Lars Smith (t.v.) sammen med selskapets adm. direktør Robin Olsen på Ullevaal Stadion, PostNords nye logistikkarena. Foto: Per Dagfinn Wolden

- Vi i Norex hjelper kunden i sin søking etter nye markeder og muligheter, sier Smith.

Skal drifte 3PL-lager

Flere store kinesiske produsenter planlegger å drifte en markedsplass i form av et 3PL-lager i Norden med umiddelbar nærhet til kundene.

- Vi tror ikke dette ligger langt frem i tid, forteller Smith som understreker at jo tidligere en beveger seg inn på det kinesiske e-handelsmarkedet, desto bedre erfaring og gunstigere fordeler å oppnå.