Norges første hybridtrucker

Økomar i Trondheim og Maxbo Elverumførst ute.

Publisert Sist oppdatert

STILL-importøren Andersen Truck leverte tidligere i måneden landets første hybridtrucker, attpåtil to stykker samme dag og til forskjellige kunder. Daglig leder, Roar Andersen, tror salgene kan være som den velkjente ketchupflaske-effekten.

- Bedriftene velger nå i økende grad miljø- og energibesparende alternativer som en direkte følge av at det har blitt økonomisk lønnsomt. Signaleffekten ved disse leveransene er viktige for oss i Andersen Truck. Vi er de eneste som selger hybridtrucker i Norge, og det er godt å få en bekreftelse på at satsningen vår treffer økonomi- og miljøbevisste bedrifter. At selve leveransene skjedde på samme dag er et morsomt sammentreff, men viser samtidig en gryende trend i bransjen – klimaregnskap og bedriftsøkonomiske regnskap vokser sammen, sier Andersen som mener STILL er det truckmerket som ligger fremst i utvikling av effektive og miljøvennlige motorløsninger

STILLs hybridkonsept

I begrepet hybrid ligger det implisitt en forståelse av at et kjøretøy, i dette tilfellet en gaffeltruck, har to kraftkilder. I de fleste tilfeller snakker man om en dieselmotor og en elektrisk motor. I hvor stor grad man kan bruke elektromotoren til fremdrift vil variere fra et hybridsystem til et annet. Truckene i STILLs RX 70 Hybrid-serie er utstyrt med såkalt supercapasitators, elektrokjemisk kondensatorer, som lagrer energi fra bremsene og frigjør denne energien til fremdrift av truckene. Denne overskuddsenergien lar dieselmotoren hvile, og gjør at både utslipp og forbruk forminskes drastisk. Dette betyr naturligvis at disse hybridtruckene har størst miljømessig effekt ved mye småkjøring med hyppige nedbremsinger. 

Les mer om leveransen i mai-utgaven Moderne Transport.