Kid Logistikks nye storstue

Kid Logistikk og Kid Interiør åpnet 26. august sitt nye hovedlager og kontorbygg på Lierstranda.

Publisert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

– Med dette øker vi antall palleplasser fra 11.500 til 16.400, en økning på 43%, forteller logistikksjef Robert Steen i Kid Logistikk til Mtlogistikk.

Fasilitetene på Gilhus i Lier er på 13.500 m2 og omfatter et topp moderne lager-, logistikk- og kontorbygg. Det er god tilgjengelighet til E18 og E6, via Oslofjordtunnelen som binder øst- og vestsiden av Oslofjorden. Prosjektet har kostet over 200 millioner og gir plass til 100 nye arbeidsplasser.

Etter over 70 år i Drammen tar selskapet høyde for fremtidig vekst og utvikling i et spesialtilpasset bygg.

Øker ytterligere

– Det nye hovedlageret til kid betyr en halvering av kjøretid på plukk av ordre. Dette er byggetrinn 1, da vi søker om utvidelse på ytterligere 4000 m2. Når alt er ferdig så vil sentrallageret ha et gulvareal på 15.000 m2 og med en lagringshøyde på 9,5 meter, sier Steen som også fremhever at både omsetning og antall butikker økes kontinuerlig og i raskt tempo.

- Vi flytter også Nettbutikken slik at vi tar hånd om all logistikk på inngående/utgående vareflyt under samme tak. Vi har også investert i ny teknologi for varemottak med automatisk sortering når vi losser containere fra fjerne Østen. Videre er det lagt stor vekt på inneklima og lyssetting på lageret, sier Steen.

Gjelsten å i…

Bjørn Rune Gjelsten kjøpte i 2012 Kid Interiør for 925 millioner kroner. Formelt er selskapet eid av Nordisk Tekstil Holding, som igjen er eid av Gjelsten Holding.

Ifølge Finansavisen vil børsnotering trolig verdsette selskapet til mellom to og tre milliarder kroner.

Selskapet har vokst kraftig etter at Gjelsten overtok. I 2014 var overskuddet 164 millioner kroner av en omsetning på 1,1 milliarder kroner.

I følge Finansavisen kommer brorparten av omsetningsveksten fra netthandel.

– Dette er et resultat av god langsiktig jobbing. Vi har jobbet mye med sortimentet, i tillegg til salg og service ute i butikk. Det har gitt oss en god posisjon hos kundene, sier adm. direktør Kjersti H. Hobøl i Kid Interiør til Finansavisen.

Kid Interiør er største aktør i Norge innen boligtekstilbransjen med en markedsandel på 31 prosent.

 

 

Powered by Labrador CMS