Skipet Emelie Deymann har en kapasitet på 208 TEU og skal gå to ganger i uken mellom Norvik og Vesterås.
Skipet Emelie Deymann har en kapasitet på 208 TEU og skal gå to ganger i uken mellom Norvik og Vesterås.

Starter innenlands sjørute med containere

For å spare Stockholm for 1000 lastebiler i uken, skal en containerbåt gå to ganger i uken fra Stockholm Norvik Havn til Vesterås, 100 kilometer inni landet.

Publisert Sist oppdatert

Godstransport på elver, kanaler og innsjøer er svært vanlig i Europa, men på den skandinaviske halvøy har slik transport i større skala vært fraværende. Frem til nå. Nå skal nemlig det tyske Reederei Deymann starte en rute mellom Stockholms flunkende nye havn i Norvik og Vesterås.

Vesterås ligger drøyt 100 kilometer fra kysten, ved innsjøen Mälaren.

Et skip med kapasitet på 208 TEU skal gå mellom Vesterås og Norvik to ganger i uken, noe som ifølge rederiet vil avlaste det travle veinettet i Stockholmsregionen med 1000 lastebiler ukentlig.

Fartøyet, Emelie Deymann, er 110 meter langt og har fått tillatelse av svenske Transportstyrelsen til å starte ruten.

– På sikt finnes det muligheter for at pendelen kan anløpe flere havner i Mälaren, som vil avlaste veinettet ytterligere, sier Anders Wihlborg, VD i det svenske selskapet Barge Transport Sweden, som hadde ideen til ruten.

Håpet er at et om kort tid kan finnes mange flere lignende skip på elver, innsjøer og kanaler i Sverige, som kan bidra til å flytte store mengder gods fra vei til vann. I EU finnes rundt 20.000 innenlandsfartøy av denne typen, og bare i Tyskland fraktes slike skip mer gods enn alle tog og lastebiler til sammen i Sverige.

Reederei Deymann kan raskt få konkurranse på ruten. Også Wallenius har planer om sjøveis godstransport mellom Norvik og Vesterås. De planlegger fem ukentlige avganger, men med mindre fartøy enn Deymann, skriver Transportnytt.se.