Tine med ”dritt” i tanken

OSLO: Norge var første testland for lastebiler med Volvos 7-liters metandieselmotor. Nå har meierigiganten Tine tatt i bruk de første distribusjonsbilene med denne teknologien, og det kan bli mange flere.

Publisert Sist oppdatert

Renovasjonsselskapet Ragn Sells var først i verden med å ta i bruk 7-litermotoren med denne teknologien. Det skjedde på senhøsten ifjor.

Både da og ved andre anledninger har vi beskrevet teknologien som i hovedtrekk går ut på at metan (naturgass eller biogass) forbrennes ved hjelp av en liten mengde diesel i en dieselmotor. Dette gir vesentlig høyere effektivitet enn det en ordinær gassmotor (forbrenner som en bensinmotor) kan varte opp med.

Når Tine nå tar i bruk denne teknologien i fire lastebiler, kan det ha stor betydning. Hvis testperioden på to år gir de ønskede resultatene, har meierikonsernet en klar ambisjon om å skifte ut mer enn 200 kjøretøy med biler med denne nye teknologien. Ved bruk av biogass basert på matavfall, kloakk og annet biologisk materiale, og i størst mulig grad biodiesel, er utslippet fra bilene langt på vei CO2-nøytralt.

Offentlig støttet

Det koster å være tidlig ute med ny teknologi, men Tines pilotprosjekt er støttet med 1,95 millioner kroner fra Transnova som er et prosjekt finansiert av Samferdselsdepartementet for å redusere CO2-utslipp fra transportsektoren.

- Det er viktig å se at pengene gir praktiske resultater, sa samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa da hun og Tines konserndirektør, Hanne Refsholt, klippet bånd og satte igang prøveprosjektet i Holmenkollen en regntung dag i juni.

Interessant bruker

Tine er en interessant bruker av den nye teknologien. Selskapet selv og frittstående transportører som kjører for Tine, har til sammen en meget stor kjøretøypark og besitter betydelige kunnskaper om distribusjon av meieriprodukter. @%:Kjøretøyparken er spredd over hele landet. På sikt er det av stor betydning, ettersom biogass er og vil bli produsert lokalt. De fire metandieselbilene til Tine har base i Oslo, hvor det finnes forholdsvis bra tankmuligheter for biogass.

Tre av de nye bilene til Tine er Volvo FL med 7-liters biogassmotorer på 240 hk og et dreiemoment på 940 Nm fra 1200 til 1800 o/min. Den fjerde bilen er en treakslet FE. Her yter 7-litersmotoren 340 hk, mens dreiemomentet er 1300 Nm fra 1200 til 1800 o/min. Effekt og dreiemoment er som for tilsvarende konvensjonelle dieselmotorer. Alle bilene har skap, bakløfter og aggregat levert av SKAB.