Samarbeider med Lorry Rail om pendel til Skandinavia

MÜNCHEN: En ny togpendel fra den spansk-franske grensen til Malmö var blant nyhetene som ble presentert på Transport Logistic.

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Green Cargo, det svenske jernbaneselskapet som inntil november ifjor eide 45% av CargoNet, deltok for første gang på Transport Logistic. Svenskenes hovedbusskap var å markedsføre de to pendelene som går fra Sverige til Tyskland, fra Malmö til henholdsvis Krefeld og Hannover. Pendelene, som begge går seks rundturer i uken, ble etablert i april og mai i fjor.

- Vi var allerede godt etablertt med intermodale transporter i Sverige og ønsket å koble sammen innenlands ruter med direkteforbindelser til knutepunkter i Europa, sier salgsdirektør Richard Kirchner. Han forteller at Green Cargo også håper å få plass andre internasjonale pendler.

Under Transport Logistic sprakk også nyheten om at Lorry Rail etablerer en togpendel med to døgns rieisetid fra den spansk/franske grensen, via Krefeld, og til Malmö og videre inn i Skandinavia.

Lorry Rail kan spore sin virksomhet tilbake til 2004, da en ”tankesmie” ønsket å etablere en vei-jernbane link mellom Nord- og Sør-Frankrike.  Selskapet ble grunnlagt i 2006 og er et joint-venture samarbeid mellom det statlige franske jernbaneselskapet SNCF og Luxembourgs statlige jernbaneselskap CFL.

Lorry Rail skal ha store forventninger til den nye pendelen og er sikker på at det er et marked. Frukt og drikkevarer forventes å bidra til mye av den nordgående lasten, mens industriprodukter utgjør mesteparten av returlasten.

- Det er all grunn til å tro at denne pendelen også vil være interessant for det norske markedet, sier Kirchner.

Powered by Labrador CMS