STERKERE: Flere har ønsket sterkere gassmotorer fra Scania. Nå har de fått svaret de ønsket.

Nye, sterkere og gjerrigere gassmotorer

Nå slippes Scanias nye gassmotorer med 420 og 460 hestekrefter.

Publisert

De nye gassmotorene ble vist frem for første gang under fjorårets IAA. Nå kan motorene bestilles og de settes i produksjon kommende vår. Alle Scanias nye lastebiler med disse motorene vil leveres med det nye Smart Dash dashbordet som skal gi en helt ny kjøreopplevelse.

TALLENES TALE: Oversikt over ytelsene og annet i de to nye motorene fra Scania

Den nye motorserien kombinerer forbedret motorteknologi med de nye girkassene G25 og G33 sammen med Scanias nye akslinger. Dermed tar også gassmotorene i bruk to tredjedeler av drivlinjen som brukes i Scania Super-serien.

- Da vi paret disse komponentene, ble det raskt klart at vi hadde fått seg en hit, sier Ola Henriksson, senior produktsjef for fornybart drivstoff hos Scania Trucks. Akkurat som Super-motorene drar nytte av den økte fleksibiliteten i G25-girkassen, gjør biogassmotorene det samme. Når de pares med Scania Opticruise-girkassen og de nye akslene, kan biogassmotorene operere svært nær sin «sweet spot» mesteparten av tiden. Til sammen resulterer det i 5 % drivstoffbesparelser fra denne drivlinjen. Dette er testet og erfart på langtransportkjøring.

Økende interesse

Det er en økende interesse for lokalt produsert biogass som drivstoff for lastebiler. Enten det er i flytende (LBG) eller i komprimert form (CBG). Scania kan også på de nye modellene av 13-literen på gass tilby begge formene for gass.

Mange transportører og transportkjøpere har ønsker og ambisjoner om å kutte klimautslippene på sine veitransporter her og nå. Biometan-baserte løsninger er lett tilgjengelige via stadig voksende drivstoffstasjonnettverk, og CO₂-utslippene kan reduseres med opptil 90 % fra et brønn-til-hjul-perspektiv.

- Avkarboniseringsreise uten forsinkelser

– Biometandrivstoff er definitivt løsningen for de kundene som ønsker å starte en avkarboniseringsreise nå uten forsinkelser, sier Ola Henriksson.

– Våre biogassmotorer dekker et bredt spekter av bransjer og bruksområder. En 40-tonns kombinasjon med trekkvogn og trailer kan oppnå rekkevidder på opptil 1800 km når den spesifiseres med de største Bio-LNG-tankløsningene vi tilbyr. Legger du til 460 hk og 2300 Nm som vår sterkeste OC13-motor tilbyr, til ligningen, og du har et perfekt verktøy for europeisk langtransport.

Videreutvikling

De nye gassmotorene er videreutvikling av 13-literen på 410 hk som Scania har hatt I en årrekke. 

Både effekt og dreiemoment er forbedret og motorserien er «forberedt for fremtidige juridiske krav».

Powered by Labrador CMS