Logistikk-Lorna i vinden

KIELFERGEN: Lorna Margaret Dyrseth trives med vind både i håret og i karrieren. Den tyskfødte kvinnen med britisk statsborgerskap har både flysertifikat, jegerprøven og lilla belte i karate. Men det meste av tiden går med til nye logistikk-utfordringer.  

Publisert Sist oppdatert

1. februar ble Dyrseth ansatt som Nordic Logistics Manager i det globale selskapet JF Hillebrand Scandinavia AS, en av verdens største vin- og brennevindistributør. Stillingen innebærer også logistikkansvaret i datterselskapet TransOcean hvor hun nå er i gang med å etablere avdeling i Norge.

Allsidig

Hun rakk knapt å si opp stillingen som nordisk adm. direktør i VSD Logistics ifjor før logistikkgiganten ville headhunte henne. Men p.g.a. karantenebestemmelser måtte hun vente i over ett år med å takke ja.

Lorna Dyrsethhar imidlertid aldri hatt trøbbel med å få tiden til å gå. En kikk på fritidsaktivitetene hennes viser at dette er en dame som sjelden sitter stille: Hun har flysertifikat og sitter ofte ved flyspakene, kjører stor motorsykkel, har lilla belte i karate, kjører slalåm når hun er på hytta i Trysil og nylig besto hun jegerprøven.

Opplistingen bekrefter et bilde av en målrettet kvinne med sterk gjennomføringsevne. Hun gir seg sjelden og er veldig grundig i forhold til forbedring. Dyrseth er opptatt av detaljer og tall, hvor salg og markedsføring har stått sentralt siden tidlig i yrkeskarrieren. Logistikk og ledelse ble etter hvert stadig mer interessant.

Tar grep

Dyrseth har 25 års erfaring fra logistikkfaget når hun nå på nytt tar grep om hele Norden som arbeidsfelt. Det vil JF Hillebrand nyte godt av, et selskap som siden 1844 har tilbudt kostnadseffektiv transport og logistikk av edle viner og brennevin. Hillebrand-gruppen, med hovedkontor i Danmark, er representert i 83 land og har 2000 ansatte fordelt på 47 kontorer.

Dyrseths nye stilling innebærer også logistikkansvaret i datterselskapet TransOcean som årlig frakter 1,9 milliarder liter flytende varer over de syv hav.  

Kun flytende

Lorna Dyrsethskal eliminere usikkerhet i hvert trinn av vin- og brennevinforsyningskjeden fra vingård til butikk. JF Hillebrand Group har et godt navn. Den globale drikkebransjen stoler på selskapets logistikktjenester og transport av edle viner og brennevin.

Dyrseth forteller at JF Hillebrand er det eneste selskapet som distribuerer kun flytende varer. Selskapet har høstet stor ære for sin spesialkompetanse og for rask og kostnadseffektiv logistikk.

- JF Hillebrand kjenner også de eksakte krav til hver og en av de produktene de leverer. For eksempel å opprettholde optimal temperatur og redusere risiko for tyveri, sier Dyrseth.

Hun understreker at familieselskapet JF Hillebrand streber etter å være i forkant av logistikk- og IT-utvikling.

- Med avanserte computere og kommunikasjon har selskapet utviklet enestående redskaper for å betjene industrien. Vi kan integrere bestilling, transport og lagring for å redusere totale logistikk-kostnader, snarere enn bare å optimalisere transportkostnader, sier Dyrseth.

Logistikkleverandøren av flytende bulk, TransOcean, nyter godt av å være datterselskap til Hillebrand Group.

- TransOceans supply chain management arbeider tett med et omfattende nettverk av leverandører og partnere over hele verden. Dermed kan vi levere våre kunders produkter trygt og pålitelig fra lastepunktet til den endelige destinasjonen, understreker Dyrseth, og fortsetter:

- Foruten hovedkontoret i Southampton, Storbritannia, opererer vi i over 60 land i partnerskap med mer enn 80 agenter verden over, støttet av syv strategisk plasserte heleide kontorer.

Flexitank-produktene, RhinoBulk og VinBulk, er utelukkende designet og produsert ved TransOcean-fabrikkene.

Suksess

I løpet av ni år i VSD Logistics bidroLorna Dyrsethtil at VSD-konsernet ble en suksessbedrift, og en ledende aktør innen fjerdepartslogistikk (4PL) og Nordens største 4PL-selskap.

- Som i VSD Logistics må også både Hillebrand og TransOcean ha 100% utviklede, integrerte verdikjeder. Hver enkelt logistikkjede er unik og tilpasset forskjellige behov. Vi skal hjelpe våre kunder med å finne de beste logistikkløsningene slik at de kan konsentrere seg om salg og markedsføring av sine produkter, påpeker Dyrseth.