Johs. Lunde inn i varmen

BERGER: Johs. Lunde Cargo - Oslo skifter ut blekkskur og asfalt med moderne terminal på Berger. Sjakktrekket vil mangedoble fraktvolumet, mener selskapet.

Publisert Sist oppdatert

Roadbroker, som har vært datterselskap og en del av Johs. Lunde Cargo Group siden 2008, skiftet 1. mai navn til Johs. Lunde Cargo – Oslo. Ironisk nok sammenfalt helgen med tidspunktet for når selskapet skulle være operative ved den nye terminalen på Berger, for øvrig de samme lokalene Eek Transport flyttet ut av for noen få måneder siden.

- I dag håndterer vi 130-150 tonn gods i døgnet, men i løpet av året tror vi dette vil øke med ytterligere 400 tonn, sier Erik Stensrudi Johs.  Lunde Cargo Group Oslo. Tidligere besto ”omlastningsterminalen” av en asfaltert plass og et blekkskur i Strømsveien i Oslo. Etter flyttesjauen til Berger kan de 21 medarbeiderne boltre seg i en moderne omlastningsterminal på 1800 m2 og med 20 kjøreporter.

- Nå kjører sjåførene rett bort til rampa, mens de tidligere har vært vant til lang kø. Det flyter mye bedre i en terminal som dette. De ansatte og kundene er fornøyd, sier Stensrud.

Med nesten dobbelt så stor plass (1800 m2istedenfor1000 m2) og rask tilgang til kjørerampene, vil det åpne seg nye muligheter, mener Stensrud som kan fortelle at selskapet allerede har merket økt pågang.

Toyota-trucker

Beliggenheten er også et stort pluss, mener Stensrud.

- De fleste kundene våre holder til i området nord for Oslo og den nye terminalen ligger kun ti minutter unna Alnabru og med god veiforbindelse. Vi kan dra fordel av at det er flere andre transportselskaper i nærheten som vi samarbeider med, sier han.

Nye trucker har bedriften også investert i, og valget falt på Toyotas produktspekter. Fem trucker, inkludert to ”sniler” leveres i løpet av de nærmeste månedene. I mellomtiden har bedriften fått låne midlertidige trucker av forhandleren.

- Gode produkter og god service var viktigere enn pris denne gang, sier Stensrud.

Meglervirksomhet

Det er spedisjon innen veifrakt som har vært Roadbrokers satsningsområde. Selskapet har riktignok noen egne biler, både gjennom datterselskapet Halling Frakt AS og Johs. Lunde-gruppen, men det meste av transporten leies inn ved behov.

- Det har gjort oss tilpasningsdyktige i den vanskelige økonomiske tiden vi har vært inne i. Vi har klart oss forholdsvis bra. Vi slipper kostnadene ved eget bilhold, men har samtidig stort sett faste sjåfører som kjører for oss, sier Stensrud.

Terminalarbeiderne går i to-skiftsordning og sørger for at alt står pakket og klart når de første bilene kommer klokken seks på morgenen. Som for de fleste andre omlastningsterminaler er det kort omløpshastighet på godset. Det meste som leveres på kvelden er borte i løpet av påfølgende dag. Selskapet har oppdrag i hele Norge, hovedvekten går til Bergen og Stavanger som betjenes med daglige stykkgodsruter. Meglerne jobber dessuten med transportoppdrag i hele Europa og 35% av oppdragene er grenseskridende.

Om kort tid vil selskapet få på plass en terminalsjef. Og går det som Stensrud tror, må bedriften også hente inn minst to nye medarbeidere til lageret for å holde unna de økende godsmengdene.