Hyundai har tettet hullene

NITTEDAL: Norden var noe av en "akilleshæl" for den koreanske truckprodusenten Hyundai, men ifjor ble hullene på kartet tettet én etter én. For Fortuna Truckservice har det så langt vært et lykketreff.

Publisert Sist oppdatert

I Norden slet Hyundai lenge med enten mangelfull representasjon eller dårlig fungerende forhandlere. Ifjor ble det imidlertid tatt grep, med nye forhandlere i både Norge, Sverige, Finland og Island.

Rishaug Trucks satsing på Hyundai rakk knapt å komme opp i knestående før moderselskapet Rishaug Anleggsmaskiner i Trondheim gikk konkurs høsten 2010. Frem til Fortuna Truckservice plukket opp agenturet ifjor sommer, var den koreanske produsenten urepresentert.

Pangstart

Allerede nå betrakter salgssjef Geir Bamrud samarbeidet som en perfekt "match".

- Salgsmålet for 2012 er 50-60 nye Hyundai- og Ausa-trucker. Nå er vi kommet til midten av mars og har solgt 23 stykker. For oss er dette ekstremt bra. Januar, februar og mars har tradisjonelt ikke vært de beste månedene for oss, sier Bamrud.

- Ifjor solgte vi ca. 23 nye trucker på hele året, tilføyer han.

Hyttesamarbeid

Samarbeidet med produsenten er han godt fornøyd med.

- Opp gjennom årene har vi vært borti flere produsenter av litt størrelse (eks. Yale, Ausa og Hyster). Vi har aldri følt bedre oppbacking. Koreanerne er strikse, men det er klare beskjeder og man vet hva man har å forholde seg til. En annen ting vi setter pris på, er at vi føler det "skjer noe". Produktutvikling er i fokus. Motorteknologien ligger i front, allerede nå leveres Hyundai-trucker med Kubota- og Cummins-motorer som tilfredsstiller kravene til neste utslippsnivå, Steg 4B. Vi føler også vi får gehør for vårt syn her i Norden. Blant annet vil det komme "nordiske" hytter på trucker som lanseres senere i år. Dette er hytter med god ergonomi, god plass og lavt støynivå, akkurat slik nordiske truckførere forventer, sier Bamrud. 

I clinch med "svenskene"

Hyundai leverer trucker fra warehouse-segmentet til stortrucker med løftekapasitet på opptil 25 tonn. Det er stortrucksegmentet Fortuna satser på. I praksis betyr dette å gå i strupen på den "svenske" troikaen Svetruck, SMV og Kalmar. De to sistnevnte er riktignok på finske hender, og innlemmet i henholdsvis Konecranes og Cargotec, men produsentene i Småland har inntatt en dominerende posisjon internasjonalt, også i Norge.

- Det er en tøff konkurranse, men vi føler vi er konkurransedyktig. Vi har begynt å få innpass både innen offshore, kai og industri. Hyundai er ikke noe "billig-merke", men ligger 10-15% under de svenske truckene, forteller Bamrud. Han forteller at kort leveringstid (rundt 4 mnd.) og rask tilgjengelighet på alle deler (innen 24 timer fra sentrallageret i Belgia), er blant salgsargumentene som benyttes.