Skrei lastes ombord hos Gunnar Klo på Myre.

Utvider «Trygg Trailer»

Etter flere stygge ulykker med utenlandske vogntog denne vinteren, tar sjømatnæringen grep og utvider prosjektet «Trygg Trailer».

Publisert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

– De alvorlige ulykkene denne vinteren har gjort dypt inntrykk. Vi som næring er storforbrukere av transport på vei ønsker å bidra der vi kan, sier Arne Erling Karlsen, styremedlem i Sjømat Norge og daglig leder i Gunnar Klo AS til Sjømat Norges egne nettsider.

Høsten 2011 satte Sjømat Norge i gang med prosjektet «Trygg Trailer», etter initiativ fra Nova Sea på Lovund. I samarbeid med Statens Vegvesen begynte laksenæringa å kontrollere vogntog fra slakteriene før de ble lastet. Nå utvides tiltaket.

Torsdag ble oppstarten hos villfiskbedriftene markert under Skreifestivalen i Vesterålen.

– Laksenæringa har gått foran og vist vei. Nå gjør vi det samme i resten av sjømatnæringa, sier Karlsen.

Trygg Trailer går ut på at transportkjøperen tar en runde rundt vogntoget som henter eller leverer varer og sjekker om utstyret er i orden. Er et ikke det, blir Statens vegvesen varslet slik at de kan hindre vogntogene å komme videre uten å utbedre utstyret.

Prosjektet kan synes å ha hatt en effekt. Fra 2012 til 2017 har antallet ulykker med vogntog på norske veier gått ned fra ca 250 til 150 pr år, ifølge Sjømat Norge.

– Sjømatnæringen har gått foran med dette prosjektet. Det er svært positivt at det nå omfatter hele næringen, sier Frode Nilsen, ansvarlig for Trygg Trailer i Statens Vegvesen.

Powered by Labrador CMS