Med den andre generasjonen av Volvo FH (2001) ble det satt en ny standard. Den allerede fremgangsrike lastebilen fikk enda flere funksjoner som gjorde arbeidsplassen bedre for sjåfører, og sikret økt lønnsomhet for transportbedrifter. Førerhuset fikk et helt nytt design, med enda bedre aerodynamikk.

Volvo FH er 25 år

Se tidslinjen over når de forskjellige tekniske nyvinningene ble innført på Volvo FH, siden introduksjonen i 1993 (illustrasjon nederst i artikkelen).

Publisert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Volvo FH ble en umiddelbar suksess da modellen ble lansert i 1993. Et kvart århundre senere er den fortsatt i front på sikkerhet og komfort.

Adm. direktør i Volvo Trucks, Claes Nilsson, anser Volvo FH som selve ryggraden i Volvo Trucks når det gjelder omdømmet, det å legge til rette for lønnsomhet for kundene og å tilby et førsteklasses arbeidsmiljø for sjåførene. Han husker at den dristige lanseringen i 1993 markerte starten på en svært fremgangsrik periode for Volvo Trucks:

- Vi nærmet oss slutten på en nedgangsperiode, men valgte å satse stort. Det viste seg å være lurt. Vi lanserte FH på helt rett tidspunkt, og hadde det mest attraktive produktet på et tidspunkt da økonomien og transportmarkedet fikk et oppsving, sier Claes Nilsson.

1500 testsjåfører

I 1995 ble Volvo den første produsenten av tunge lastebiler i verden som innførte kollisjonsputer på førersiden.

Den første versjonen var basert på et nytt chassis med et design som la til rette for fleksible løsninger for ulike transportoppdrag. Alt hadde et tydelig forretningsmessig fokus, inkludert den drivstoffbesparende aerodynamikken, den nye drivlinjen og Volvo motorbrems.

Det nye førerhuset signaliserte at Volvo FH var noe helt for seg selv. Volvo Trucks bestemte seg tidlig for å sette sjåføren i fokus, og mer enn 1500 sjåfører deltok i omfattende workshops og testing.

- Volvo Trucks har alltid vært innovative. Lanseringen av FH var et større skritt i riktig retning enn noen gang tidligere, og vi fikk vist frem ingeniørenes innsats for å levere ny, verdiskapende teknologi til kundene våre og sjåførene deres, sier Nilsson.

For sjåførenes del manifesterte denne innsatsen seg i ikke mindre enn tre ansiktsløftninger av førerhuset mellom 1993 og 2008. I 2012 ble splitter nye Volvo FH lansert med et helt nytt førerhus og et integrert klimaanlegg – I-park Cool.

Volvo Dynamic Steering ble innført i 2013.

- Vi nærmet oss slutten på en nedgangsperiode, men valgte å satse stort, sier adm. direktør i Volvo Trucks, Claes Nilsson om lanseringen av Volvo FH i 1993..

Sikkerhetsløsninger

Helt fra dag én har Volvo FH satset sterkt på sikkerhetsløsninger. Dette gjelder ikke minst innen passiv sikkerhet, hvor Volvo Trucks var den første lastebilprodusenten som tok i bruk kollisjonsputer (1995). Volvo introduserte også frontmontert underkjøringsbeskyttelse (FUPS) i 1996 – ti år før det ble et lovpålagt krav.

I tillegg til sjåførens komfort, har sikkerhet stått i fokus under designet av førerhuset. I løpet av utviklingsprosessen har lastebilen gjennomgått tusenvis av simulerte kollisjonstester og rundt hundre ekte tester.

Sikkerhet er ikke bare viktig for personene som sitter i lastebilen. Ved frontkollisjoner med biler er Volvo FH utviklet for å trekke seg bakover slik at den kan absorbere noe av energien. Volvo Trucks innførte denne funksjonen lenge før den ble obligatorisk.

De kollisjonsabsorberende bjelkene og dørene er konstruert i tofasestål, og karosseripanelene er produsert i det sterkeste stålet på markedet. Kort sagt fungerer alle designdetaljer, både innvendig og utvendig, sammen for å gjøre Volvo FH til den sikreste lastebilen fra Volvo Trucks hittil.

Årets lastebil

- FH har allerede en imponerende historie, og det er mange spennende nyheter på vei. Med all den nye teknologien gleder vi oss stort til å fortsette det vellykkede samarbeidet med kundene våre og sjåførene deres, sier Claes Nilsson.

Volvo FHs utvikling siden introduksjonen i 1993.

Volvo FH er den eneste modellen som er kåret til «Årets lastebil» tre ganger – i 1994, 2000 og 2014 – og nesten en million eksemplarer av modellen er solgt. Da den ble lansert i 1993, kunngjorde Volvo Trucks at «fremtiden er her». Et kvart århundre senere insisterer selskapet på at Volvo FH fortsatt er fremtidens lastebil.

- Det finnes så mange muligheter til å gjøre store forbedringer. Vi kommer til å utforske hver og en av dem for å sørge for at Volvo FH fortsatt skal være sjåførenes førstevalg, og at lastebilen fortsatt vil være lønnsom for kundene våre. Uten å avsløre for mye, kan jeg trygt si at de neste årene kommer til å bli enda mer spennende enn de 25 første, avslutter Claes Nilsson.

Powered by Labrador CMS