Ole Andreas i endringens tid

– Fremtiden er vårt valg og ligger i våre hender.

Publisert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Ole Andreas Hagen ble på NHO Logistikk og Transports (NHO LT) årsmøte og generalforsamling i Amsterdam nylig gjenvalgt som styreleder.

Hagen, som er kommunikasjons- og markedsdirektør i Tollpost Globe og i PostNord, logistikkdivisjonen, har fem år bak seg i styret.

Hagen kom til Tollpost Globe fra jobben som daglig leder i daværende Transportbrukernes Fellesorganisasjon. Han er utdannet siv.ing. fra NTNU (tidl. NTH), og har i tillegg en Master i ledelse fra BI.

Et talerør

– Jeg er glad i rollen som leder i NHO LT. Vi er et sterkt talerør for bransjen, men vi står foran mange viktige utfordringer. Vår organisasjon har en unik posisjon, og vi har en konstruktiv dialog med alle viktige premissgivere. Vår bransje har stor betydning for økonomi og verdiskapingen i Norge, og må ses på som en del av løsningen for å nå klimamålene, sier Hagen til Mtlogistikk.

Kompassretning

Når han skal peke ut kompassretningen, så opererer han med de engelske verdiordene Competence, Competition, Communication og Companion.

– Kompetansen har vi gjennom et sterkt fagteam i NHO LT. Styrken omfatter faktabasert dokumentasjon, Speditørskolen, trainee, toll, juss, næringspolitikk, miljø, ledelse, HR og HMS, sier Hagen.

Med utgangspunkt i en sterk og målrettet kompetanse skal NHO LT bidra til en mest mulig kostnads- og miljøeffektiv bransje. - Dette gjør vi gjennom å ta initiativ, dokumentere fakta samt informere myndighetene og de politiske beslutningstakerne, sier Hagen.

På allerten

Han understreker også viktigheten av å være på allerten hele tiden, og viser til hard konkurranse fra både Spekter og hovedorganisasjonen Virke.

- Det er ikke en selvfølge at vi holder en god posisjon som medlemsorganisasjon for bransjeaktørene. Konkurransen øker i takt med at aktørene blir færre og større, og stadig flere selskaper kommer på utenlandske hender. Konstant press og økt konkurranse tvinger oss til å være kreative med tanke på nye og smarte løsninger. Foruten å være konkurransedyktig på pris må vi vise dyktighet hele tiden og legge strategier for nye posisjoner. Alt ligger til rette for å vokse og gjøre andre ting i fremtiden, understreker Hagen.

Relasjoner

Ifølge styrelederen er NHO LT en arena hvor relasjoner bygges i et partnerskap.

– Vi skal være myndighetenes beste samarbeidspartner, og vi skal være den første mediene ringer til for å få en ekspertuttalelse, sier Hagen.

Han spør seg om hvor NHO Logistikk og transport lander?

– Det avhenger av syv stolper: juridisk bistand, toll, lønn og tariff, samferdselspolitikk, miljø, kompetanse og rekruttering.

Powered by Labrador CMS