NEDGANG I VAREHANDEL PÅ NETT I 2021

Å synliggjøre fraktprisen tidlig er viktig for å lose netthandelskundene helt gjennom checkout.S

Skjulte fraktkostnader fører til forlatte handlevogner på nett

Betalingsleverandøren Nets publiserte nylig sin nye E-handelsrapport. Den avdekket at den viktigste grunnen til at kunden avbrøt et kjøp, var at prisen inkludert fraktkostnader var for høy.

Publisert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

"Dette har både med logistikk og åpenhet å gjøre, og med nettbutikker som skjuler fraktkostnadene helt frem til siste øyeblikk i kjøpsprosessen. Dessverre er det ikke så mye noen kan gjøre med fraktkostnader. Det nettbutikkene kan gjøre, er å inkludere fraktopplysningene tidlig i kjøpeprosessen, for å slutte å gi potensielle kunder en ubehagelig overraskelse", skriver Nets i rapporten.

Fraktkostnader ble trukket frem som hovedårsak til at 29 prosent avbrøt handleturen i checkout.

Nedgang på 2 prosent for varekjøp i 2021

Reiser, kultur og idrettsarrangementer ble en del av hverdagen igjen i 2021. En økning av tjenester og reiser medførte at 2021 føyde seg inn i rekken med år som oversteg året før. Men det er verdt å merke seg at varesalget på nett sank ifjor - med 2 prosent. Ifølge undersøkelsen til Nets la norske forbrukere igjen 82,8 milliarder kroner på varekjøp på nett i 2021. Netthandelen flatet ut utover fjoråret, og folk ble mer interessert i å bruke pengene sine i fysiske butikker.

Ser en på varekategoriene er det sports- og fritidsutstyr som ble den store vinneren i 2021, med en økning på 24 prosent, etterfulgt av hvitevarer (19 prosent). Klessalget tok seg også litt opp når folk byttet ut joggebukse og t-skjorte fra hjemmeperioden i pandemien når vi skulle bevege seg ute blant folk igjen.

Den største taperen finner man i varekategorien erotikk og sexleketøy. Den fikk seg en knekk på formidable 60 prosent. Andre varekategorier som noterte en merkbar nedgang ifjor var interiørartikler (28 prosent nedgang) og hjemmeelektronikk (17 prosent nedgang). For sistnevnte er det verdt å merke seg at mange oppgraderte hjemmekontoret da pandemien tvang folk på hjemmekontor i 2020, og at en stor del av nedgangen har en naturlig forklaring.

Brukervennlighet trumfer pris

I 2019 var beslutningen om å handle på nett primært drevet av mulighetene til å spare penger, enten ved å finne lavere priser eller ved å kunne sammenligne kostnader på en enkel måte. I dag befinner vi oss i et helt annerledes landskap. Av mange gode grunner til at folk handler på nett er det to som skiller seg klart ut: At det er enkelt og at vareutvalget er stort. Kun én av ti holdt lavere pris som grunn da de besvarte undersøkelsen til Nets.

- Riktignok ble noen av brukervennlighetsfaktorene introdusert i en periode da restriksjonene hindret oss i å handle i fysiske butikker, men det ser likevel ut til at e-handelen har nådd en mer moden fase, der det ikke lenger er prisen som er hovedgrunnen til å handle på nett. I stedet har det blitt viktigere for nordmenn å ha muligheten til å handle et bredt spekter av produkter på en lettvint og praktisk måte, oppsummerer Nets i rapporten.

Flest betaler med kort- men Vipps tar innpå

Kortbetaling er fortsatt det vanligste blant norske netthandlere, men Vipps tar innpå. Betalingsmetoden foretrekkes særlig av de yngre kundene. Faktura, Pay Pal og Apple Pay sliter med å få fotfeste. Blant de som betaler med faktura trekkes lengre betalingsfrist frem som en viktig årsak.

Powered by Labrador CMS